GastronomiaHandelPolskaPrawo

Nieletni nie kupią bezalkoholowego piwa w Lidlu? To niezgodne z prawem, ale co zrobisz jak nic nie zrobisz

Lidl nie sprzeda piwa bezalkoholowego nieletnim

W ramach akcji „Odpowiedzialny sprzedawca” sieć sklepów Lidl nakazała wszystkim swoim kasjerom pytać o dowód w przypadku zakupu piwa bezalkoholowego. Lidl uznał, że nie sprzeda takiego piwa dzieciom i nieletnim. Problem w tym, że jest to sprzeczne z polskim prawem.

Z punktu widzenia polskiego prawa, jeśli produkt ma mniej niż 0,5% zawartości alkoholu, oficjalnie jest napojem bezalkoholowym. Nie trzeba informować w składzie, że zawiera odrobinę alkoholu, a w przypadku piwa – można nazwać je bezalkoholowym. W rezultacie napój może zawierać alkohol do 0,49% zawartości i nazywać się „bezalkoholowym”.

W praktyce więc producent nie musi informować o zawartości alkoholu. Do tego można napój nazwać piwem, a klient dokonujący jego zakupu nie musi być pełnoletni. Zgodnie z prawem, sprzedawca musi takie piwo sprzedać nieletniemu. Polskie prawo zabrania bowiem ograniczeń dla grup wiekowych w przypadku sprzedaży napojów bezalkoholowych.

Niezgodne z prawem, ale…

Alkoholizm jest w Polsce dużym problemem, a przed zgubnymi skutkami picia alkoholu przede wszystkim powinniśmy chronić dzieci. Jak wynika z badań, ponad połowa Polaków w ogóle nie kojarzy piwa z alkoholem. Jak podkreślała w rozmowie z Fakt.pl p.o. dyrektora PARPA Katarzyna Łukowska, każde pozytywne doświadczenie kojarzone z alkoholem może wpłynąć na to, że dziecko w przyszłości będzie sięgać po alkohol.

Zdaniem ekspertki dziecku wystarczy pozytywne skojarzenie z alkoholem. W takim przypadku „istnieje ryzyko, że za jakiś czas dziecko będzie bardziej skłonne spróbować smaku prawdziwego alkoholu”.

To nie jest wymysł, tylko teoria psychologiczna potwierdzona badaniami.

Na stanowisko PARPA, że udostępnianie dzieciom napojów bezalkoholowych o nazwie i smaku piwa może kształtować w nich nawyki sięgania po alkohol, powołuje się też Lidl. W ramach akcji „Odpowiedzialny sprzedawca” Lidl nakazał wszystkim swoim kasjerom pytać o dowód w przypadku zakupu piwa bezalkoholowego i odmawiać jego sprzedaży w przypadku nieletnich.

Lidl oficjalnie więc łamie prawo i może zostać ukarany przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta za odmowę sprzedaży piwa bezalkoholowego dzieciom.  Do urzędu już podobno wpłynęły pierwsze skargi.

Sęk w tym, że łamanie zakazu sprzedaży normalnego alkoholu nieletnim jest w Polsce powszechnym zjawiskiem, a postawa Lidla przy sprzedaży napojów bezalkoholowych niewiele może dać. Cykliczne badania przeprowadzane w krajach UE przez ESPAD (Europejski Program Badań Szkolnych nad Używaniem Alkoholu i Narkotyków), wskazuje, że piwo jest dla nich napojem w Polsce łatwo dostępnym. Co czwarty ankietowany nastolatek w wieku 15-16 lat nie miał żadnych problemów z nabyciem piwa, a 46% zadeklarowało wręcz, że zakup był łatwy.

Źródło: Fakt

Tagi

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button
Close
Close