GospodarkaMarketingPolskaTechnologieTransport

Spółka, która wzięła sobie jacht w leasing nie wypłaci dywidendy, bo… to nieodpowiedzialne

Chciałem być marynarzem…

Notowana na GPW spółka ZPUE zasłynęła wzięciem w leasing luksusowego jachtu, wartego 37 milionów złotych. Po ujawnieniu informacji o zawarciu umowy leasingu, akcje ZPUE potaniały o 8,92%. ZPUE wytłumaczyło po co wzięło sobie łódź w leasing. Jak czytamy w oświadczeniu:

Zarząd Spółki zdecydował o podjęciu starań przejawiających się wzmocnieniem rozpoznawalności marki, wywarciu na kontrahentach zagranicznych wrażenia pewności i stabilności relacji z partnerem, któremu bliskie są nawyki zaczerpnięte z kultury śródziemnomorskiej. Ponadto, jak pokazują obserwacje, wymieniony obszar geograficzny jest także doskonałym miejscem do nawiązywania współpracy z przedstawicielami biznesu wschodnioeuropejskiego.

I faktycznie, jacht dał sporą rozpoznawalność marki, ale chyba niekoniecznie o taką sławę firmie chodziło. W każdym razie jacht oficjalnie zostanie wykorzystany jako element kampanii marketingowej. Spółka twierdzi, że w ten sposób nawet zaoszczędzi, a sama łódź będzie jednocześnie biurem, hotelem i nośnikiem reklamowym.

Spółka przekonuje, że jacht został kupiony po okazyjnej cenie. Dodatkowo, łódź została specjalnie dostosowana ,,do pełnienia zarówno funkcji mobilnego biura, z dostępem do najnowocześniejszych narzędzi biurowo-informatycznych, jak i miejsca zakwaterowania pracowników firmy wyjeżdżających na spotkania handlowe, negocjacje umów, targi, konferencje, szkolenia, czy stacjonarne eventy dla większych grup kontrahentów, powiązane z możliwością zwiedzania okolicy jachtem”Firma nie wyklucza wypożyczania jachtu innym podmiotom i uznaje kupno za dobry deal.

Biorąc pod uwagę powyższe argumenty, jak i fakt, że szacowana wartość rynkowa jachtu, który Spółka będzie mogła sprzedać po okresie leasingu, bliska będzie 60% jego wartości początkowej, Zarząd Spółki uważa, że opisana strategia ekspansji na rynkach Europy Zachodniej i Wschodniej jest najbardziej efektywnym i dobrze rokującym rozwiązaniem.

Dywidenda? To nieodpowiedzialne!

Teraz spółka znów jest na ustach inwestorów. W mediach opublikowano fragment wewnętrznego biuletynu ZPUE, w którym prezes tej spółki Bogusław Wypychewicz „marzył o żeglowaniu jachtem po Karaibach”. Spółka próbuje uspokajać sytuację i tłumaczy się z leasingu stwierdzając, że „sugestie wiążące zawarcie umowy leasingu z zainteresowaniami prezesa zarządu są zwykłymi insynuacjami”.

Serwis StockWatch.pl zwraca uwagę na sprzeczność komunikatów wydawanych przez ZPUE. Podkreśla między innymi, że spółka deklaruje, iż obciążenie spółki kosztem leasingu jachtu w żaden sposób nie przekreśla możliwości wypłaty dywidendy. Jednocześnie niedawno zarząd firmy zarekomendował przeznaczenie 47 mln zł zysku netto wypracowanego przez w 2019 r. w całości na kapitał zapasowy uzasadniając, że w czasie pandemii COVID-19 „dywidenda to skrajna nieodpowiedzialność”.

Informacje oburzyły inwestorów, co znalazło odbicie w spadku kapitalizacji firmy na GPW o kilkanaście mln zł (obecnie wynosi 248 mln zł). W mediach pojawiły się liczne, raczej negatywne komentarze. Grzegorz Miller, właściciel MillerMedia zwraca uwagę, że w komunikacji najważniejsza jest czytelność, spójność i logika. Uważa, że w momencie pojawienia się kontrowersji w sprawie leasingu jachtu dla uspokojenia inwestorów należało jasno wytłumaczyć, w jaki sposób leasing luksusowego jachtu wpływa na pozyskiwanie klientów i w jaki sposób jest to efektywne kosztowo.

Zabrakło tu transparentności firmy, która jest ważna w przypadku spółek publicznych. Zmiana decyzji odnośnie wypłaty dywidendy pomimo wcześniejszych zapewnień o jej wypłaceniu z kolei to przepis na kryzys dla każdej spółki akcyjnej. W przypadku ZPUE podejrzenie o szastanie pieniędzmi plus brak zysku dla akcjonariuszy – to bardzo trudne do wytłumaczenia połączenie.

Spółka z GPW wzięła sobie jacht w leasing i teraz tłumaczy po co jej ta łódź

Źródło: WirtualneMedia

Tagi
Pokaż więcej

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top button
Close
Close