Zakaz regularnych lotów międzynarodowych i krajowych został przedłużony
Zakaz regularnych lotów do i z Polski oraz połączeń krajowych obowiązuje od prawie dwóch miesięcy, bo od 15 marca. Przepisy wprowadzono oczywiście z powodu pandemii koronawirusa. Dzisiejszy dzień miał być pierwszym po zniesieniu zakazu międzynarodowych i krajowych lotów pasażerskich. Linie lotnicze Air France-KLM planowały wznowić połączenia z Warszawy do Paryża i Amsterdamu już od poniedziałku. Tak się jednak nie stanie, bowiem zakaz przedłużono.
Na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z 8 maja, samoloty do i z Polski zostały uziemione na kolejne dwa tygodnie, do 23 maja włącznie. Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) szacuje, że wskutek restrykcji w ruchu powietrznym, przychody linii lotniczych w 2020 r. spadną o co najmniej 314 miliardów dolarów, czyli o ponad 55%.
Dotyczy to również polskich lotnisk. W marcu z krakowskiego lotniska skorzystało zaledwie 251 tysięcy pasażerów, czyli o 353 tysięcy mniej niż w marcu zeszłego roku. Oznacza to spadek o 58% w stosunku do roku poprzedniego. Sam Kraków może stracić na pandemii koronawirusa ponad miliard złotych, bowiem miasto i inne małopolskie samorządy ściśle współpracują z lotniskami. Straty w jednym segmencie oznaczają straty w innym, na przykład w turystyce, podróżach biznesowych czy też popularnych przed pandemią „city break”.
Jak poinformował Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC), zakaz nie obejmuje wszystkich lotów wykonywanych do i z Polski. Na liście wyjątków są między innymi:
- loty cargo,
- loty bez ładunku i pasażerów (np. techniczne),
- loty o statusie HOSP, HUM, STATE, HEAD i wykonywane w celu ratowania zdrowia lub życia ludzkiego,
- loty w celu ochrony porządku publicznego,
- loty na zlecenie premiera, osoby fizycznej lub prawnej samolotami posiadającymi do 15 miejsc na pokładzie,
- loty czarterowe na zlecenie organizatorów turystyki lub podmiotu działającego na ich zlecenie przed 15 marca 2020,
- loty repatriacyjne na zlecenie obcych państw.
Koronawirus: Ogromne straty lotnisk. Sam Kraków straci ponad miliard złotych.
Źródło: Business Insider
Jeden komentarz