Resort kultury chce zmian w limitach telewizyjnych reklam
Reklamy w TV do zmiany
Obecnie w przypadku telewizyjnych reklam na jedną godzinę może przypadać ich 12 minut. Resort kultury przewiduje zmianę zasad limitu czasu reklam. Pomysł ministerstwa przewiduje wprowadzenie przedziałów czasowych w ciągu doby wraz innymi limitami dla każdego z nich. Resort przekonuje, że pomoże to zahamować spadek wydatków na reklamy w TV.
Według pomysłu resortu dobra podzielona zostanie na trzy części i każdej z nich przydzielona zostanie określony czas reklamy:
- w godz. 06:00-18:00 reklamy mogą zajmować 20% czasu, czyli maksymalnie 144 minut,
- w godz. 18:00-24:00 reklamy mogą zajmować 20% czasu, czyli maksymalnie 72 minut,
- w godz. 24:00-6:00 reklamy mogą trwać dowolnie długo.
W projekcie zaznaczono jednak, że w przypadku pory nocnej 24:00-6:00, oglądalność jest na tyle niska, że utrzymywanie limitów reklamowych w tym czasie nie ma uzasadnienia.
Większa elastyczność
Nowe przepisy byłyby znacznie bardziej elastyczne niż obecnie. Teraz bowiem reklamy w TV mogą trwać maksymalnie 12 minut w każdej godzinie zegarowej.
Resort kultury nie przewiduje ponadto zmian w przepisach, które zakazują obecnie stacjom przerywania reklamami takich programów jak:
- serwisy informacyjne,
- audycje religijne,
- audycje publicystyczne i dokumentalne krótsze niż 30 minut,
- programy dla dzieci.
Ponadto wciąż mają obowiązywać zasady, zgodnie z którymi w trakcie seriali i programów przerwy reklamowe nie mogą pojawiać się częściej niż co 20 minut w telewizji i co 10 minut w radiu. Z kolei w przypadku nadawania filmów nie częściej niż co 45 minut.
Wpływy z reklam spadają
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przekonuje, że nowe regulacje poprawią przychody nadawców telewizyjnych. W tym roku wiele firm zdecydowało się na obniżenie swoich budżetów na reklamę w telewizji, a niektóre nawet całkowicie się z tego wycofały.
Jak wynika z danych Publicis Group w drugim kwartale nakłady na reklamę w TV zmalały o 35,4%. W pierwszym półroczu tego roku najmocniej wydatki na reklamę ograniczyli reklamodawcy z sektora żywności (o 87 mln zł, czyli 24,2%), finansów (o 83 mln zł, 48,1%) oraz motoryzacji (o 50,2 mln zł, 38,6%).
Źródło: Fakt