Przekop Mierzei Wiślanej – rząd zgodził się na zwiększenie wydatków!
Rząd zgodził się na to, by zwiększyć wydatki na przekop Mierzei Wiślanej z 880 mln zł do blisko 2 mld zł – podało CIR. Jak wytłumaczono, wynika to m.in. z powodu wzrostu cen materiałów i robót budowlanych.
Jak wyjaśniono w komunikacie Centrum Informacyjnego Rządu, przekop Mierzei Wiślanej zwiększy wydatki z 880 mln zł do 1,98 mld zł.
Wzrost kosztów inwestycji spowodowany jest zmianą cen materiałów i robót budowlanych oraz nowymi inwestycjami wynikającymi z rozwiązań projektowych, które nie były dostępne na etapie opracowywania i przyjęcia programu w 2016 r. Ponadto, projekty budowlane i koncepcja realizacji inwestycji musiały zostać dostosowane do restrykcyjnej – ze względu na realizację inwestycji w obszarach Natura 2000 – decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia – wyjaśniono
CIR dodało, że nowymi elementami inwestycji, których realizacja nie była planowana w 2016 r., są m.in.: likwidacja mostu pontonowego na rzece Elbląg w miejscowości Nowakowo i budowa w tym miejscu nowego mostu, która miała być realizowana przez samorząd terytorialny; budowa nowego mostu zwodzonego obrotowego na Mierzei Wiślanej zamiast planowanego wcześniej mostu zwodzonego podnoszonego.
Przekop Mierzei Wiślanej i zwiększone koszty związane są ponadto z budową sztucznej wyspy, na którą będzie trafiać urobek z budowy. Pierwotnie miał być on odkładany na brzegach Zalewu Wiślanego i Zatoki Gdańskiej. Na wyspie mają się znaleźć siedliska dla dziko żyjących ptaków.
Przekop Mierzei Wiślanej – pogłębienie wejścia do portu w Elblągu wpłynie na dodatkowe koszty projektu
CIR poinformowało ponadto, że na przekop Mierzei Wiślanej i dodatkowe koszty wpłynie również pogłębienie wejścia do portu w Elblągu.
W związku z planowanymi dodatkowymi pracami zmieni się także harmonogram programu.
Końcowy termin realizacji inwestycji zostanie wydłużony o 3 miesiące – do końca pierwszego kwartału 2023 r. Powodem zmiany terminu jest wydłużenie procedury przetargowej oraz konieczność pogłębienia wejścia do Portu Elbląg – wyjaśniono.
W czerwcu ówczesny minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk przyznał, że wartość samego przekopu przez mierzeję to 992 mln zł. Natomiast na realizację całości inwestycji, łącznie z rozbudową portu w Elblągu, modernizacją rzeki Elbląg i budową mostu w Nowakowie oraz budową drogi wodnej zarezerwowano ponad 1,9 mld zł.
W przyszłym roku na budowę drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, czyli przekop Mierzei Wiślanej, zarezerwowano w projekcie budżetu państwa 700 mln zł.
Według Urzędu Morskiego w Gdyni, całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany wyniesie blisko 23 kilometry. Samo przejście przez Zalew Wiślany wyniesie nieco ponad 10 kilometrów, po rzece Elbląg – także ponad 10 kilometrów, a pozostałe ok. 2,5 kilometra to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał ma mieć 5 metrów głębokości.
Źródło: bankier.pl