Biedronka wycofuje ze sprzedaży jaja z chowu klatkowego

Biedronka wycofuje “trójki”
Sieć sklepów Biedronka zadeklarowała, że do końca przyszłego roku wycofa ze swojej oferty świeże jaja z chowu klatkowego. Pierwszym regionem, w którym nie będzie można kupić “trójek”, będzie Warszawa. Od 1 stycznia 2021 r. jaj z kodem “3” nie będzie można kupić w ponad 150 sklepach na terenie stolicy. Dotyczy to zarówno świeżych jaj sprzedawanych pod markami własnymi Biedronki, jak i marek producentów, które okazjonalnie pojawiają się w sklepach sieci Biedronka, jako uzupełnienie asortymentu.
W sprzedaży mają być dostępne tylko jajka oznaczone jako 2,1 lub 0. W ubiegłym roku 25 proc. sprzedaży świeżych jaj stanowiły te od kur z chowu ściółkowego, wolnego wybiegu lub hodowli ekologicznej. Rok wcześniej ich udział był o 5 pkt. proc. mniejszy. W 2019 roku Biedronka deklarowała, że zrezygnuje z jaj z chowu klatkowego do końca 2025 r. Najnowsza deklaracja oznacza, że stanie się to cztery lata wcześniej niż pierwotnie zakładano.
To wyzwanie operacyjne także dla naszych partnerów i dostawców. Jednakże wiemy, że tak jak dla nas w Biedronce, dla wielu Polaków dobrostan zwierząt jest bardzo istotny. Nasza decyzja to odpowiedź na oczekiwania konsumentów oraz sygnał do zmiany dla całego rynku
– mówi Marcin Domański, dyrektor handlowy w sieci Biedronka, cytowany w komunikacie.
Dino Polska rozwija się trzy razy szybciej niż Biedronka!
Nie tylko Biedronka
Biedronka jest kolejnym sklepem, który rezygnuje ze sprzedaży jaj z chowu klatkowego. Wcześniej na taki krok zdecydowały się między innymi marki spółki Eurocash (abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama), Społem, Aldi, POLOmarket czy Makro. O rezygnacji z popularnych jaj “trójek” w swoich produktach zdecydowało też Nestle.
Biedronka uzasadnia swoją decyzję troską o dobrostan zwierząt. W 2019 roku w Polsce blisko 50 milionów kur zniosło ponad 10 miliardów jaj przeznaczonych do spożycia. Zdecydowana większość tych zwierząt spędza całe życie w klatkach (według danych podawanych przez organizację Otwarte Klatki 89% jajek z polskich półek sklepowych pochodzi z chowu klatkowego). Chów alternatywny – czyli ściółkowy, wolnowybiegowy oraz ekologiczny – stanowi mniej niż 20% udziału w hodowli niosek.
To, w jaki sposób hodowane były nioski można rozpoznać za pomocą numerów na jajkach. Jajka z chowu klatkowego oznaczone są numerem “3”. Kod systemu hodowli (tak zwanego „systemu utrzymania kur”) prezentuje się następująco:
- 0 – jaja z produkcji ekologicznej
- 1 – jaja z chowu na wolnym wybiegu
- 2 – jaja z chowu ściółkowego
- 3 – jaja z chowu klatkowego.