Media

Stało się! Państwowy gigant przejmuje prasę! 17 milionów czytelników w rękach władzy?

Mówiło się o tym od października, a teraz plotki stały się faktem. Orlenowi udało się przejąć jedno z największych wydawnictw w Polsce. Polska Press trafia w ręce państwowego giganta.

Dlaczego transakcja jest tak wielkim wydarzeniem? Przede wszystkim Polska Press to wydawnictwo, do którego należy ponad 120 tygodników oraz dzienników regionalnych. To przekłada się na 17,4 miliona czytelników każdego miesiąca.

Dostęp do 17,4 milionów użytkowników portali zarządzanych przez Polska Press, skutecznie wzmocni sprzedaż całej Grupy ORLEN, zoptymalizuje koszty marketingowe i umożliwi dalszą rozbudowę narzędzi big data – mówi Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen.

Poprzednim właścicielem wydawnictwa była niemiecka grupa Verlagsgruppe Passau. Jak informuje Business Insider, taka transakcja budzi pewne niepokoje. Przede wszystkim coraz mocniej zaciera się granica pomiędzy mediami publicznymi a prywatnymi. Pytanie brzmi – czy ruch ten wpłynie na rzetelność dziennikarską?

Konsekwentnie poszerzamy obszary naszej działalności. Na bazie Sigma Bis zbudowaliśmy od podstaw profesjonalną agencję mediową, która sukcesywnie zdobywa nowych klientów, w tym komercyjnych – tłumaczy Daniel Obajtek, prezes Orlenu.

Państwowy gigant repolonizuje media

Wiemy, że państwowy gigant w ten sposób stara się realizować strategię repolonizacji mediów. Duże dzienniki regionalne stanowić będą pokaźną bazę czytelników na przyszłość. Od teraz rząd będzie miał kontrolę nad takimi dziennikami jak:

  • “Dziennik Bałtycki”,
  • „Dziennik Łódzki”,
  • „Dziennik Zachodni”,
  • „Gazeta Krakowska”,
  • “Głos Wielkopolski”,
  • „Kurier Lubelski”,
  • „Polska Metropolia Warszawska”,
  • „Express Ilustrowany”,
  • „Gazeta Krakowska”,
  • „Dziennik Polski”,
  • „Gazeta Lubuska”,
  • „Gazeta Pomorska”,
  • „Kurier Poranny”,
  • „Gazeta Współczesna”,
  • „Nowa Trybuna Opolska”,
  • „Echo Dnia”,
  • „Gazeta Codzienna Nowiny”,
  • „Głos Dziennik Pomorza”,
  • „Express Bydgoski” ,
  • „Nowości Toruńskie”

Są to pozycje zarówno papiernicze, jak i internetowe. Choć istnieją obawy co do rzetelności dziennikarskiej, Orlen zapewnia, że są to podejrzenia niesłuszne i bezpodstawne. W oficjalnym komunikacie czytamy:

Działania te przyczynią się do wzmocnienia relacji z klientami oraz przełożą się na zwiększenie zysków osiąganych przez koncern. Według badania Mediapanel Polska za listopad 2020 r., serwisy internetowe Polska Press czyta 17,4 mln użytkowników miesięcznie. Dla PKN ORLEN to solidna grupa dotarcia, która umożliwi zwiększenie bazy o nowych i lojalizację dotychczasowych klientów

Państwowy gigant twierdzi także, że tego typu ruchy wpisują się w światowy trend, który już jakiś czas temu stał się normalną praktyką. Szkopuł w tym, że na świecie takich ruchów dokonują przeważnie firmy prywatne, a nie państwowe spółki. Te drugie bowiem uzależnione są od politycznych decyzji.

Źródło: Business Insider

Tagi

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button
Close
Close