HandelKultura i sztukaPolskaPrawo

Nietrafiony prezent? Czy zawsze masz 2 tygodnie na jego zwrot?

Ile mamy czasu, by zwrócić nietrafiony prezent?

Święty Mikołaj nie trafił w gust? Ubranie ma zły rozmiar, nie ten kolor lub mówiąc krótko dostaliśmy nietrafiony prezent? Jak wskazuje Małgorzata Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, są różne możliwości wyjścia z tej sytuacji przewidziane przez prawo.

Nietrafiony prezent, kupiony przez internet, możemy zwrócić bezwarunkowo w przeciągu 14 dni od momentu otrzymania przesyłki.

Jeśli prezent był kupiony przez internet tuż przed Świętami, to nie ma problemu. Na zwrot w sklepie internetowym mamy 14 dni od daty otrzymania przesyłki. Wówczas nawet nie trzeba podawać przyczyny. Odsyłamy oświadczenie o odstąpieniu od umowy i nietrafiony prezent. Sytuacja prosta po stronie kupującego i sprzedającego.

– wyjaśnia Małgorzata Cieloch.

Gorzej jest w przypadku rzeczy kupionych stacjonarnie. Tutaj zwrot zależy od dobrej woli sprzedawcy. UOKiK radzi, aby o tę kwestię dopytać podczas zakupu.

Najczęściej są to określone dni a dodatkowo zasady. Od jego dobrej woli może zależeć czy na oddanie będzie 7, 14 czy aż 90 dni. To sprzedawca stacjonarny określa również czy możliwa będzie wyłącznie wymiana czy również zwrot. Warto również wiedzieć, że w sytuacji oddawania-zwracania do sklepu stacjonarnego niechcianej rzeczy – sprzedawca może również zaproponować bon podarunkowy.

– zaznaczyła.

Morawiecki przyznał, że zakaz przemieszczania się w Sylwka nie jest do końca legalny

Jak zwrócić nietrafiony prezent?

Z kolei manager kierunku Logistyki w Wyższej Szkole Bankowej w Warszawie dr Jacek Karcz, podkreśla że jeśli chce zwrócić nietrafiony prezent, należy pamiętać o dwóch ważnych kwestiach, a także o tym, że zwracany towar nie może nosić śladów użytkowania.

Wprawdzie nie musimy odesłać zakupionej rzeczy w oryginalnym opakowaniu, niemniej to po naszej stronie leży prawidłowe przygotowanie przesyłki do transportu. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest zachowanie, choć do momentu podjęcia decyzji o pozostawieniu lub oddaniu towaru, całego opakowania, włącznie z zewnętrznym kartonem. Wówczas w najbardziej bezpieczny sposób będziemy w stanie odesłać niechciany towar.

– wyjaśnił.

Jak dodaje Karcz, obecnie rozpoczęły się dość intensywne prace nad stworzeniem opakowania wielokrotnego użytku. Uławiałoby ono pracę firmom dostarczającym i na przykład po wyjęciu przedmiotu i decyzji o jego pozostawieniu kurier zgłaszałby się do nas po odbiór pustego opakowania. Ekspert wskazuje też na procedurę odesłania towaru. Jak zaznaczył, zdecydowana większość sprzedających ma zdefiniowane swoje własne procedury w zakresie zwrotu.

Często wiąże się to z wypełnieniem określonego formularza zwrotu, odesłaniem towaru pod inny adres (magazynu) niż adres rejestrowy, czy podaniu danych do zwrotu pieniędzy za zakup. Należy zatem sprawdzić taką procedurę, by uniknąć nieporozumień.

– radzi.

Według Karcza, absolutnie nie należy odsyłać towaru bez kontaktu ze sprzedającym. Taka przesyłka prawdopodobnie do nas wróci jako niechciana w miejscu przeznaczenia, gdyż sprzedający się jej nie spodziewa. Dodał również, że po zwrocie musimy uzbroić się w cierpliwość gdyż pieniądze powinny zostać do nas zwrócone do 14 dni od daty dostarczenia przesyłki. W praktyce jednak może to trwać nawet do 21 dni.

Źródło: Wirtualne Media

Tagi

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button
Close
Close