Dobra wiadomość w sprawie zablokowanego Kanału Sueskiego
Kontenerowiec Ever Given, odpowiadający za zablokowanie Kanału Sueskiego, może być przesunięty w najbliższym czasie. Sama informacja o incydencie na przepływie, wprawiła w zakłopotanie dziesiątki firm, które na co dzień z niego korzystają. To także dotyczy polskich firm, które tracą miliony złotych na każdym przestoju.
Do niebezpiecznego incydentu doszło, kiedy Ever Given, kontenerowiec dłuższy niż wieża Eiffla, osiadł na mieliźnie przez złe warunki pogodowe. Wszystko przez 40-węzłowy wiatr i burzę piaskową, które spowodowały słabą widoczność i złą nawigację.
I choć na szczęście nikomu nic się nie stało, to blokada przepływu wywołała bardzo nerwowe analizy ekspertów. Wszystko dlatego, że przez Kanał Sueski “przepływa” około 10-12 procent światowego handlu. A każdy dzień blokady, to miliony dolarów strat i wpływ na PKB wielu krajów. Statek, który pod banderą Panamy płynął z Chin do Rotterdamu, zablokował m.in. tankowce przewożące saudyjską, rosyjską, omańską i amerykańską ropę po obu stronach kanału.
Rynek pracy: miliony osób na bruku, liczne bankructwa. Jak radzi sobie Polska?
Zablokowany Kanał Sueski to problem dla Polski?
Niestety każdy zablokowany dzień, to brak możliwości przepływu ok. 50 kontenerowców i 2.5 mln ładunku. To także ogromne straty dla polskich firm, które także korzystają z kanału. Jak twierdzą ekonomiści z PKO Research, taka presja wpłynie również na polskie obroty handlowe.
Region Morza Bałtyckiego był bezpośrednim odbiorcą tylko 0,6% towarów (wg masy), które przepłynęły przez Kanał Sueski w kierunku północnym w 2019. Zablokowanie kanału wpłynie na polskie firmy pośrednio – poprzez blokadę przeładunku towarów np. w porcie w Hamburgu czy Rotterdamie. pic.twitter.com/XjMDSruil6
— PKO Research (@PKO_Research) March 24, 2021
Jak poinformowała w oświadczeniu firma Evergreen Marine, kontenerowiec osiadł na mieliźnie, kiedy znajdował się około 6 mil morskich od południowego krańca ujścia rzeki. Z kolei jak podaje Urząd Kanału Sueskiego:
Statek ma 400 metrów długości i 59 metrów szerokości, a jego całkowity tonaż wynosi 224.000 ton
Na szczęście sytuacja szybko została zażegnana. Jak informuje portal Bloomberg Economics, prace nad przesunięciem kontenerowca już się rozpoczęły.
A giant ship blocking the Suez Canal has now been moved alongside the bank of the waterway, potentially easing the disruption to one of the world’s busiest maritime trade routes https://t.co/ibWNwzazuS
— Bloomberg Economics (@economics) March 24, 2021
Chiny zostaną największą gospodarką globu do 2035 roku!
Według najnowszych informacji do jutra statek powinien zostać ustawiony na poprawną pozycję. Pracuje nad tym aż osiem holowników. A to z kolei dobra wiadomość dla wielu polskich firm.
Jeden komentarz