Handel

Biedronka idzie we franczyzę. Firma boi się konkurencji ze strony Dino?

Biedronka otworzyła drugi sklep oparty o franczyzę. Firma zaprezentowała swój nowy model biznesowy w 2019 roku, dzięki czemu chce dotrzeć do jeszcze większej liczby klientów. Wynika to z prostego faktu, że przesycenie sklepów w dużych miastach jest już na odpowiednim poziomie. Niestety w mniejszych miejscowościach firma dalej konkuruje z lokalnym supermarketami. Teraz chce to zmienić. 

Drugi sklep Biedronki oparty o franczyzę został otwarty w Różyńcu w województwie dolnośląskim 30 marca br. Jak wynika z informacji medialnej:

Dzięki franczyzie Biedronka szerzej otwiera się na współpracę z lokalnymi przedsiębiorcami, najlepiej znającymi potrzeby okolicznych mieszkańców.

Sklep w Różańcu został zaprojektowany zgodnie z najnowszymi standardami. Między innymi zastosowano oświetlenie LED oraz wprowadzono podział stanowisk na owocowe, warzywne oraz produkty potrzebujące niskich temperaturach. Powierzchnia obiektu, to aż ok. 600 m2, na których znajdą się 4 kasy.

Biedronka oczyszcza Bałtyk ze śmieci, aby robić z nich wózki sklepowe

Ile przedsiębiorca musi zapłacić za franczyzę Biedronki?

Jak wynika z informacji podanych przez Franchising.pl, Biedronka zdecydowała się na nowy biznesowy, ponieważ zagraża jej konkurencja:

[…] portugalska firma poczuła zagrożenie ze strony polskiej sieci sklepów Dino rozwijającej się mocno właśnie na małych rynkach. Franczyza ma być odpowiedzią na ekspansję konkurenta.

Ponadto przedsiębiorca, który chce przystąpić do sieci Biedronka, musi dysponować odpowiednim lokalem. Dla firmy nie jest istotne, czy go wynajmuje, czy posiada na własność. Istotny jest jednak inny czynnik. Przedsiębiorca musi otworzyć sklep:

[…] najlepiej w miejscowości liczącej 3-5 tys. mieszkańców i posiadać pieniądze na jego adaptację zgodnie ze standardami sieci. Do obowiązków franczyzobiorcy należy również rekrutacja personelu. Średnio w sklepie zatrudnić trzeba 15 osób. Wyposażenie placówki oraz jej zatowarowanie – jak nas informowała Biedronka jeszcze w ubiegłym roku – leży po stronie centrali.

Ewa Micińska, dyrektor ds. rozwoju biznesu w sieci Biedronka, wytłumaczyła w rozmowie z portalem Bizblog.pl, że firma była zmuszona do zmiany strategii rozwojowej:

Sklepy franczyzowe są jednym z elementów rozwoju naszej sieci. Poprzez obecność na tegorocznych Targach Franczyzy Biedronka chce mocniej zasygnalizować chęć współpracy z Partnerami Biznesowymi. Nie stawiamy sobie żadnych ograniczeń co do liczby placówek w tym modelu.

Sam pomysł nie jest jednak nowy, ponieważ jak przekonuje Micińska:

Obecnie spośród ponad trzech tysięcy supermarketów Biedronka w Polsce, około 70 prowadzonych jest przez naszych partnerów biznesowych.

Do tej pory jednak model współpracy opierał się o “partnerstwo” lub poprzez dzierżawę. Biedronka nie podaje jednak, ile musi wyłożyć pieniędzy zainteresowany przedsiębiorca. Jest to, jak twierdzą rozmówcy, tajemnica handlowa. W zamian za to, jak twierdzi Micińska:

Dajemy też coś, co trudno wycenić, czyli poczucie stabilizacji, a jednocześnie niezależności.

Czy Biedronka obawia się ekspansji sieci Dino?

Według portalu Business Insider sieć Dino ma obecnie 1473 marketów rozsianych w niemal całej Polsce. To niemal dwa razy mniej, niż Biedronka, która może pochwalić się 3115 placówkami. Niemniej jednak przyrost sieci Dino w ciągu 10 lat wyniósł aż 28.5%, co daje jej bardzo pozytywne wskaźniki finansowe i strategiczne.

Biedronka otrzymała najwyższą w historii sankcję za wykorzystywanie przewagi kontraktowej

Mimo to sieć nie może pochwalić się tak ogromnymi przychodami, jak firma portugalska. Jak wynika z raportu BI:

Grupa Dino Polska zwiększyła przychody w ubiegłym roku o 32 proc. do 10,13 mld zł. W tym samym czasie należąca do Jeronimo Martins Biedronka zwiększyła obroty o 10,4 proc. do 61 mld zł.

Oznacza to, że firma “Dino Polska zarobiła na czysto 643,9 mln zł w ubiegłym roku, czyli o 57 proc. więcej rok do roku.” Z tego powodu Biedronka planuje jeszcze bardziej skupić się na małych miejscowościach, które już wkrótce mogą stać oazą działalności spółki Dino

Źródło: SpidersWeb, Franchising.pl, Media Biedronka, Business Insider

Tagi

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button
Close
Close