InwestycjeMotoryzacjaPaństwoPolitykaPolskaTechnologie

Izera nie znalazła prywatnego inwestora. Zapłacą za nią podatnicy…

Izera za pieniądze podatników

Skarb państwa planuje przejęcie spółki ElectroMobility Poland, odpowiedzialnej za budowę polskiego samochodu elektrycznego Izera. Transakcję przygotowuje Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Oznacza to, że za budowę polskiego samochodu elektrycznego zapłacą podatnicy, czyli my wszyscy.

ElectroMobility Poland i jej plan budowy fabryki samochodów elektrycznych to projekt o tak dużym znaczeniu, że powinien otrzymać wsparcie z pieniędzy publicznych.

– powiedział minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka.

Struktura właścicielska ElectroMobility Poland składa się ze spółek, w których skarb państwa ma swoje udziały. Po 25 % akcji EMP mają: PGE, Enea, Tauron i Energa. Akcje najprawdopodobniej zostaną w całości odkupione przez skarb państwa.

Rząd nie ma trochę wyjścia. Izera to sztandarowa obietnica, a obecni akcjonariusze mniej lub bardziej bezpośrednio przyznawali bowiem, że nie zamierzają finansować budowy fabryki . Całkowity koszt uruchomienia produkcji szacuje się na… 5 miliardów złotych. Spółka szukała prywatnych partnerów biznesowych, ale nikt nie był chętny zaryzykować sfinansowania tak drogiej inwestycji.

Premier musi zapłacić grzywnę za złamanie obostrzeń! Ale nie nasz xD

Izera “trochę” spóźniona

Fabryka w Jaworznie będzie zlokalizowana na terenach należących do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, której 60 proc. dotychczasowych inwestorów należy do branży automotive. Znane marki w KSSE to m.in.: Opel Manufacturing Poland, FCA Poland, NGK Ceramics Polska, Brembo Poland, Isuzu Motors Polska, Guardian Częstochowa, ZF TRW Poland, Electrolux, Roca, SK Innovation czy Nexteer Automotive.

Spółka ElectroMobility Poland powstała w październiku 2016 r. jako inicjatywa koncernów energetycznych – PGE Polska Grupa Energetyczna SA, Energa SA, Enea SA oraz Tauron Polska Energia SA, z których każdy objął po 25 proc. kapitału akcyjnego.

Polski samochód elektryczny Izera miał swoją premierę już w lipcu. Wtedy też spółka przedstawiła dwa prototypy Izery (w wersji SUV i hatchback). Prezes ElectroMobility Poland Piotr Zaremba zapowiedział wówczas, że pierwsze Izery zjadą z taśmy produkcyjnej w III kw. kwartale 2023 r. Wcześniej – na przełomie II i III kw. 2021 r. miała powstać fabryka.

Teraz wiemy już, że trochę się to przeciągnie. Spółka przez ponad trzy lata działalności poniosła 18,65 mln zł kosztów, a ponieważ notowała niewielkie wpływy, jej skumulowane straty netto wyniosły 12,34 mln zł.

Źródło: Moto

 

Tagi

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button
Close
Close