Business lifestyleKultura i sztukaMarketingMediaPolskaPrawoŚwiatTechnologie

Google i Facebook mają problemy! Masowe pozwy w USA!

Google i Facebook mają problemy

Wydawcy 125 dzienników ukazujących się w 11 stanach USA złożyli pozwy przeciwko Google i Facebook. Media zarzucają obu technologicznym gigantom, że bezprawnie zmonopolizowali rynek reklamy cyfrowej i zaangażowali się w nielegalną tajną umowę, aby udaremnić konkurencję. Łącznie wniesionych zostało 14 skarg od wydawców z Teksasu, Ohio, Pensylwanii, Wirginii Zachodniej, Wisconsin, Missisipi, New Jersey, Indiany, Missouri, Maryland i Delaware.

Roszczenia wydawców są następstwem styczniowego pozwu antymonopolowego przeciwko Google i Facebookowi, złożonego przez HD Media, spółkę prasową z Zachodniej Wirginii, która wydaje „Charleston Gazette-Mail” i „Herald-Dispatch”. Wśród firm składających obecne pozwy jest firma medialna AIM Media kierowana przez Jeremy’ego Halbreicha, który wcześniej pełnił funkcję prezesa zarządu Sun-Times Media, wydawcy „Chicago Sun-Times”.

Jak wynika z ostatnich dochodzeń prowadzonych zarówno przez agencje federalne, jak i stanowe, Google i Facebook zmonopolizowały rynek reklamy cyfrowej i ograniczyły monetyzację wiadomości przez lokalne media informacyjne. To miało dramatyczny wpływ na przychody lokalnych wydawców. Te monopolistyczne praktyki muszą się zakończyć. To niedopuszczalne, żeby te dwie platformy czerpały bezpośrednie zyski z lokalnych wiadomości, podczas gdy wydawcy toczą coraz cięższą walkę o rynek.

– przekazał Jeremy Halbreich w komunikacie.

Banknot 1000 zł – kto powinien się na nim znaleźć? Jest faworyt!

Google i Facebook monopolizują rynek

Wydawcy twierdzą, że ich przychody z reklam spadły z 49 mld dol. w 2006 r. do 16,5 mld dol. w 2017 r. Z kolei w latach 1990-2016 w prasie zniknęło 30 tys. miejsc pracy, a w ciągu ostatnich 15 lat 20 proc. gazet w USA zostało zamkniętych.

Autorzy pozwów podkreślają również, że obecnie wobec Google i Facebooka prowadzone są postępowania antymonopolowe przez kilka instytucji, między innymi przez Federalną Komisję Handlu oraz Departament Sprawiedliwości. Wydawcy mają nadzieję, że ewentualne sankcje nałożone na technologicznych gigantów przywrócą równowagę także na prasowym rynku reklamowym w USA.

Wygląda na to, że amerykańscy wydawcy prasy nieco później niż w Europie (w tym także w Polsce) odczuli skalę dominacji największych firm technologicznych na rynku reklamy i jej wpływ na kondycje ich mediów. To opóźnienie wynikać może m.in. z modelu dystrybucji prasy w Stanach Zjednoczonych, z kolei samo wniesienie pozwów przeciwko Google i Facebookowi opóźniło się przez amerykańskie przepisy dotyczące wspólnego działania tamtejszych wydawców.

– ocenia w rozmowie z portalem Wirtualne Media Paweł Nowacki, niezależny ekspert rynku medialnego.

Źródło: Wirtualne Media

 

Tagi

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button
Close
Close