GospodarkaHandelInwestycjePaństwoPrzemysłŚwiat

Egipt poszerzy Kanał Sueski, żeby już go żaden statek nie zablokował

Kanał Sueski rozpoczyna prace nad przedłużeniem podwójnego pasa

Egipt rozpoczął pogłębianie, aby przedłużyć drugi pas ruchu, który umożliwia dwukierunkowy ruch w południowej części Kanału Sueskiego. To właśnie w tym miejscu Kanał Sueski został zablokowany przez gigantyczny kontenerowiec Ever Given, który utknął na mieliźnie na sześć dni w marcu.

Państwowy Zarząd Kanału Sueskiego (SCA) ogłosił w zeszłym tygodniu, że planuje przedłużyć drugi pas kanału o 10 km, aby miał długość 82 km, a także poszerzyć i pogłębić pojedynczy pas na południowym krańcu kanału. Prace rozpoczęto zgodnie z wytycznymi egipskiego prezydenta Abdela Fattaha al-Sisiego, aby „natychmiast rozpocząć wdrażanie proponowanego planu rozwoju i jak najszybciej wprowadzić harmonogram jego zakończenia”, poinformowało w sobotę SCA.

Przypomnijmy, że zablokowanie Kanału Sueskiego kosztowało miliardy dolarów strat dla wielu firm rozsianych na całym świecie. Dodatkowo Egipt, który dorocznie zarabia 15 mln dolarów dziennie, musiał liczyć się ogromnym problemem. Dzięki nowemu projektowi, Kanał Sueski zostanie przedłużony na dwukierunkowym odcinku na południe od Wielkiego Jeziora Gorzkiego i będzie częściowo realizowany przez największą pogłębiarkę na Bliskim Wschodzie, Mohab Mamish, która dotarła do Egiptu w zeszłym miesiącu.

Egipt skonfiskował kontenerowiec Ever Given i chce miliard dolarów

Egipt skonfiskował kontenerowiec

Ever Given, wciąż załadowany tysiącami kontenerów, jest przetrzymywany w Wielkim Jeziorze Gorzkim między dwoma odcinkami kanału, w trakcie sporu o roszczenie odszkodowawcze SCA przeciwko japońskiemu właścicielowi statku Shoei Kisen. Egipski sąd w Ismailii zgodził się na konfiskatę kontenerowca Ever Given, który w marcu blokował Kanał Sueski. Egipt chce od japońskiego właściciela prawie miliard dolarów odszkodowania. Z kolei właściciel kontenerowca, japońska firma chce obniżenia wypłaty odszkodowania.

Sześciodniowa blokada w marcu zakłóciła globalne dostawy. Niektóre statki zostały zmuszone do obrania długiej alternatywnej trasy wokół Przylądka Dobrej Nadziei na południowym krańcu Afryki, co wymagało dodatkowego paliwa i innych kosztów. Setki innych statków czekało na miejscu, aż blokada ustanie.

Około 10% światowego handlu przepływa przez kanał, który jest głównym źródłem obcej waluty do Egiptu. Według oficjalnych danych w zeszłym roku przez kanał przepłynęło około 19 000 statków.

Źródło: The Guardian

 

Tagi

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button
Close
Close