MarketingMediaPaństwoPrawoŚwiatTechnologie

Google musi zapłacić 220 mln euro kary za monopol na francuskim rynku

Google ukarane

Urząd antymonopolowy we Francji nałożył na Google karę w wysokości 220 milionów euro. Nałożona grzywna to kara za monopolizację rynku reklamy online. Poza karą finansową gigant został również zobowiązany do zmiany swojej polityki i zwiększenia możliwości reklamowania się w sieci przez firmy zewnętrzne. Urząd ds. konkurencji poinformował w oświadczeniu, że grzywna została nałożona w ramach postępowania ugodowego, a Google “nie zakwestionował faktów”.

Google poinformowało, że po decyzji francuskiego urzędu będzie testować zmiany w swoich szeroko stosowanych usługach reklamowych online w najbliższych miesiącach. Firma poinformowała yeż, że planuje wprowadzić te zmiany “na szerszą skalę, w tym niektóre globalnie”.

To przełomowa decyzja, ponieważ jest to pierwsza na świecie decyzja dotycząca zbadania złożonych algorytmicznych procesów sprzedażowych, dzięki którym działa reklama internetowa +display+ (bannery na stronach lub okienka pop-up).

– podkreśliła na konferencji prasowej prezes urzędu Isabelle de Silva.

Przypomnijmy, że pod koniec zeszłego roku francuska Commission nationale de l’informatique et des libertés (odpowiednik polskiego UODO) nałożyła na Google karę finansową w wysokości 100 milionów euro za niedozwolone praktyki dotyczące plików cookies i brak zgód użytkowników na ich stosowanie.

Sukces Morawieckiego! 5 milionów euro kary dziennie za Turów

Google ma problemy

Google uzyskało z reklam w 2020 roku przychody w wysokości 147 miliardów dolarów. To więcej niż zarobiła jakakolwiek inna firma technologiczna na świecie, a większość sprzedaży pochodzi z wyszukiwania i reklam na YouTube. Z kolei Alphabet, firma macierzysta Google, osiągnęła w pierwszym kwartale tego roku 55,31 miliarda dolarów przychodów, głównie dzięki reklamie online.

Przy takich przychodach nałożona kara nie wydaje się zbyt dotkliwa. Warto jednak pamiętać, że Google toczy procesy sądowe z zakresu prawa konkurencji w kilku krajach. Parę miesięcy temu wydawcy 125 dzienników ukazujących się w 11 stanach USA złożyli pozwy przeciwko Google i Facebook. Media zarzucają obu technologicznym gigantom, że bezprawnie zmonopolizowali rynek reklamy cyfrowej i zaangażowali się w nielegalną tajną umowę, aby udaremnić konkurencję.

Wydawcy twierdzą, że ich przychody z reklam spadły z 49 mld dol. w 2006 r. do 16,5 mld dol. w 2017 r. Z kolei w latach 1990-2016 w prasie zniknęło 30 tys. miejsc pracy, a w ciągu ostatnich 15 lat 20 proc. gazet w USA zostało zamkniętych.

Autorzy pozwów podkreślają również, że obecnie wobec Google i Facebooka prowadzone są postępowania antymonopolowe przez kilka instytucji, między innymi przez Federalną Komisję Handlu oraz Departament Sprawiedliwości. Wydawcy mają nadzieję, że ewentualne sankcje nałożone na technologicznych gigantów przywrócą równowagę także na prasowym rynku reklamowym w USA.

Źródło: Wirtualne Media

 

Tagi

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top button
Close
Close