HandelInwestycjePaństwoPrawoPrzemysłŚwiatTransport

Egipt zgadza się na uwolnienie statku, który zablokował Kanał Sueski

Egipt zgodził się na uwolnienie statku

Egipt wypuści kontenerowiec Ever Given, który w marcu zablokował Kanał Sueski. Władze kraju uzgodniły umowę odszkodowawczą z właścicielami i ubezpieczycielami statku. Obie strony powiedziały, że Ever Given będzie mógł w środę opuścić Great Bitter Lake, środkowy punkt kanału, gdzie został skonfiskowany.

Warunki umowy nie zostały ujawnione, ale Egipt zażądał 550 milionów dolarów odszkodowania. Wcześniej władze kraju zażądały od firmy niemal miliard dolarów. Z kolei właściciel kontenerowca, japońska firma leasingująca statki, Shoei Kisen Kaisha Ltd., chciała obniżenia wypłaty odszkodowania.

Przypomnijmy, że długi na 400 metrów Ever Given zaklinował się w kanale po tym, jak osiadł na mieliźnie przy silnym wietrze. Został uwolniony sześć dni później po akcji ratunkowej, w której brała udział flotylla holowników i pogłębiarek. Podczas akcji odblokowania Kanału Sueskiego zginęła jedna osoba.

Egipt poszerzy Kanał Sueski, żeby już go żaden statek nie zablokował

Kozioł ofiarny

Światowy handel został zakłócony, ponieważ setki statków musiały czekać na przepłynięcie 193 km drogi wodnej, która łączy Morze Śródziemne z Morzem Czerwonym i zapewnia najkrótsze połączenie morskie między Azją a Europą. Zablokowanie Kanału Sueskiego kosztowało miliardy dolarów strat dla wielu firm rozsianych na całym świecie. Około 10% światowego handlu przepływa przez kanał, który jest głównym źródłem obcej waluty do Egiptu. Według oficjalnych danych w zeszłym roku przez kanał przepłynęło około 19 000 statków.

Dodatkowo Egipt, który dorocznie zarabia 15 mln dolarów dziennie, musiał liczyć się ogromnym problemem. Z tego powodu szybko zaczęto szukać kozła ofiarnego, który odpowie za ten incydent. Szybko sobie z tym poradzono, bo oskarżono pewną kobietę. Problem tylko w tym, że była oddalona o kilkaset kilometrów od miejsca zdarzenia.

Marwa Elselehda, to 29-letnia kapitan statku, która ostatnio musiała sporo się tłumaczyć w związku z incydentem na Kanale Sueskim. Wszystko przez pomyłkę i fake newsy, które były rozsiewane wśród obywateli Egiptu, chcących znaleźć osobę winną zablokowania tego szlaku.

W czasie blokady kanału, Elselehdar pracowała jako pierwszy oficer, dowodząc statkiem Aida IV. Problem w tym, że przebywała setki kilometrów dalej – w Aleksandrii. Kobieta pracuje na statku, który należy do egipskiego urzędu bezpieczeństwa morskiego i wykonuje misje zaopatrzeniowe do latarni morskich na Morzu Czerwonym. Elselehda nie ma nic wspólnego z 400-metrowym kontenerowcem Ever Given, który spowodował kryzys.

Czułam, że mogę być celem, może dlatego, że jestem kobietą, która odnosi sukcesy w tej dziedzinie. Być może dlatego, że jestem Egipcjanką, choć nie jestem tego akurat pewna.

– wyznała Elselehdar w rozmowie z BBC.

Źródło: BBC

 

Tagi

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button
Close
Close