InwestycjeMotoryzacjaPaństwoPolitykaPolskaTransportZdrowie i medycyna

GDDKiA chce zmniejszyć liczbę wypadków. Wyda 2,5 miliarda złotych!

GDDKiA ma Plan

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wyda w tym roku aż 400 milionów złotych w ramach Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024. Podstawowym celem programu GDDKiA jest zwiększenie bezpieczeństwa pieszych i zmniejszenie liczby wypadków. Łącznie program przewiduje aż 2,5 miliardów złotych na poprawę infrastruktury drogowej.

Program priorytetowo podchodzi do kwestii oświetlania i doświetlania przejść dla pieszych, przejazdów dla rowerzystów i przystanków transportu zbiorowego.

– informuje Tomasz Żuchowski, p.o. GDDKiA.

Tylko w tym roku GDDKiA planuje zrealizować 684 inwestycje o wartości blisko 400 milionów złotych, co stanowi ok. 16% całego budżetu. Z kolei 1,1 miliarda złotych (44% programu) zostanie wydanych w latach 2022-2024 na realizację ponad 11 tysięcy inwestycji związanych z przejściami dla pieszych. Na pozostałe zadania przewidziano 1 miliard złotych w latach 2022-2024.

Najwięcej prac GDDKiA zrealizuje w tym roku w województwie małopolskim (183), na które przeznaczone jest blisko 83,4 miliona złotych. Na drugim miejscu jest województwo lubuskie, gdzie trafią 63 miliony złotych. Z kolei niemal 55 milionów złotych to koszt inwestycji w województwie łódzkim, a 48,5 miliona złotych zostanie wydanych w Wielkopolsce.

Jak informuje GDDKiA, priorytetem jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego. W tym zakresie w latach 2022-2024, najwięcej inwestycji realizowanych będzie w województwie mazowieckim (1760), a ich szacunkowy koszt wyniesie blisko 422,5 miliona złotych. Około 117 inwestycji zostanie zrealizowanych w województwie łódzkim (84 miliony złotych), 961 w województwie wielkopolskim (75,4 miliona złotych) oraz 843 w województwie śląskim (79 milionów złotych).

Inwestycje realizowane przez GDDKiA będą obejmowały między innymi budowę chodników i ścieżek rowerowych, budowę zatok autobusowych z peronami, skrzyżowań i kładek dla pieszych. Przeprowadzona zostanie również korekta łuków i likwidacja zastoisk wód na jezdniach (przez które pojazdy wpadają w poślizg). Uporządkowane zostanie także parkowanie pojazdów wzdłuż dróg krajowych.

Rydzyk cieplutko: Czarnek to najlepszy minister edukacji po wojnie

GDDKiA nie zadbało o przejścia dla pieszych?

Podczas wielkiego audytu przejść dla pieszych na drogach krajowych zarządzanych przez GDDKiA poddano ocenie łącznie 2578 przejść sklasyfikowanych jako niebezpieczne. Oceniano:

  • prawidłową lokalizację i geometrię przejścia,
  • warunki widoczności na przejściu dla pieszych w dzień i w nocy,
  • stan i prawidłowość oznakowania pionowego i poziomego,
  • stan nawierzchni przejścia i przed przejściem,
  • możliwość dojścia do przejść i stan miejsc oczekiwania pieszego na przejście,
  • prawidłowość odwodnienia obszaru przejścia,
  • prawidłowość oświetlenia samego przejścia, jak również miejsc oczekiwania pieszego na przejście przez drogę oraz odcinków dojazdowych do przejścia dla pieszych.

GDDKiA podkreśla, że najczęściej wystawianą przez audytorów oceną była trójka, która oznacza przeciętne ryzyko niechronionych użytkowników ruchu – ryzyko urazów w przypadku wystąpienia zdarzenia drogowego. Z publicznie dostępnego raportu wynika, że oceny rozkładają się następująco:

  • Ocenę 0 otrzymało 0,8 proc. przejść dla pieszych.
  • 1 – 7,9 proc.
  • 2 – 22,7 proc.
  • 3 – 36,7 proc.
  • 4 – 28 proc.
  • 5 – 4 proc.

Źródło: Money, Moto

 

Tagi

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button
Close
Close