Szukasz pracy? Mamy dla Ciebie złą wiadomość.
Małe i średnie przedsiębiorstwa zatrudniają coraz mniej chętnie.
Z badania Kondycja polskich MŚP, przeprowadzonego dla Diners Club Polska wynika, że maleje odsetek właścicieli firm, które planują nowe rekrutacje. W porównaniu z rokiem 2017, liczba przedsiębiorców, którzy chcą tworzyć nowe etaty zmalała aż czterokrotnie.
Z roku na rok coraz mniej przedsiębiorstw deklaruje, że w przyszłości zwiększy u siebie liczbę miejsc pracy. Jeszcze dwa lata temu rekrutować nowych pracowników zamierzało aż 41 proc. badanych, w 2019 r. już prawie 4 razy mniej. Rośnie natomiast liczba tych, którzy etaty chcą redukować – w najbliższym roku takie plany ma 12 proc. firm z sektora MŚP. Dla 7 proc. badanych kwestia zatrudnienia w 2020 r. nadal stoi pod znakiem zapytania
komentuje Monika Masztakowska z Diners Club Polska.
Jak pokazało badanie, plany kadrowe poszczególnych firm są mocno związane z ich wielkością.
Jeśli chodzi o mikrofirmy (zatrudniające do 9 pracowników), o nowych rekrutacjach myśli zaledwie 12 proc. ankietowanych. Niewiele lepsza sytuacja panuje w małych przedsiębiorstwach (między 10 a 49 pracowników), z których to 16 proc. myśli o pozyskaniu pracowników na nowo powstałe etaty.
Najgorsze wiadomości płyną jednak ze średnich firm (50-249 pracowników). Tylko 4 proc. z nich planuje w przyszłym roku zwiększenie zatrudnienia, a aż 17 proc. rozważa redukcję etatów.
Firmy z sektora MŚP nie zatrudniają już tak chętnie, jak wcześniej. Liczba tych, które zwiększają kadrę systematycznie spada. W 2017 r. wzrost liczby pracowników deklarowało 21% przedsiębiorców, w 2018 r. już 16%, natomiast w tym tylko 14%. Powodem może być m.in. słabsza sytuacja finansowa przedsiębiorstw oraz niepewna przyszłość. Pogorszenia swojej sytuacji spodziewa się co czwarta firma z sektora MŚP. Wpływ ma także niskie bezrobocie, które utrudnia pozyskanie odpowiednio wykwalifikowanych pracowników oraz utrzymania ich w danym miejscu pracy
dodaje Masztakowska.
Badanie zostało zrealizowane przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRIS) w październiku 2019 r. na podstawie wywiadów z 500. właścicielami mikro, małych i średnich przedsiębiorstw z całej Polski. Wykorzystano metodę telefonicznych standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Błąd oszacowania = 4%, poziom ufności 0,95.
Źródło: Diners Club Polska, Money.pl, FilaryBiznesu.pl