InwestycjeMarketingNaukaPaństwoŚwiatTechnologieTransport

Bezos chce dać NASA 2 miliardy dolarów na misję na księżyc

Bezos daje NASA pewną propozycję

Jeff Bezos zaoferował pokrycie 2 miliardów dolarów kosztów NASA w celu ponownego rozważenia kluczowej umowy na budowę pojazdu do lądowania na Księżycu. W kwietniu agencja kosmiczna przyznała kontrakt o wartości 2,9 miliarda dolarów Elonowi Muskowi, odrzucając ofertę firmy Bezos Blue Origin. Celem inwestycji jest zbudowanie systemu lądowania, który wyniesie astronautów na powierzchnię Księżyca już w 2024 roku.

Z powodu niedoboru środków NASA mogła udzielić zamówienia tylko jednej firmie, a nie dwóm, jak wcześniej oczekiwano. Agencja kosmiczna otrzymała tylko 850 milionów dolarów z 3,3 miliarda dolarów, o które poprosił Kongres na budowę lądownika księżycowego.

W liście do administratora NASA, Billa Nelsona, opublikowanym w poniedziałek, Bezos napisał:

Blue Origin pokryje niedobór środków budżetowych HLS [Human Landing System] poprzez zrzeczenie się wszystkich płatności w bieżącym i następnych dwóch rządowych latach fiskalnych do 2 miliardów dolarów, by przywróć program już teraz. Ta oferta nie jest odroczeniem, ale całkowitym i trwałym zrzeczeniem się tych płatności.

Szefowa NASA ds. badań ludzkich, Kathy Lueders, przyznała, że ​​obecny budżet agencji kosmicznej uniemożliwia jej wybór dwóch firm. NASA przytoczyła również udowodniony zapis misji orbitalnych firmy SpaceX Elona Muska jako czynnik przyznania kontraktu. Uważa się również, że koszt odegrał pewną rolę: oferta SpaceX była najniższa.

Decyzja oznaczała, że ​​cylindryczny statek kosmiczny SpaceX zabierze astronautów w pierwszą misję NASA na powierzchnię Księżyca od czasu Apollo 17 w 1972 roku. O kontrakt walczył również wykonawca obrony z Alabamy, Dynetics.

FAA: Bezos i Branson nie są “komercyjnymi astronautami”

Bezos chce na księżyc

Bezos współpracował z gigantami lotniczymi Lockheed Martin, Northrop Grumman i Draper, starając się dołączyć do tej kluczowej fazy programu NASA Human Landing System. Ich projekt został nazwany lądownikiem Blue Moon i przypominał nieco wzmocnioną wersję modułu księżycowego (LM), który wyniósł Neila Armstronga i Buzza Aldrina na powierzchnię w 1969 roku.

W swoim liście Bezos podkreślił sprawdzone dziedzictwo Blue Moon:

Stworzyliśmy system lądowania na Księżycu XXI wieku inspirowany dobrze scharakteryzowaną architekturą Apollo – architekturą z wieloma korzyściami. Jedną z jej ważnych zalet jest to, że priorytetem jest bezpieczeństwo.

Musk’s Starship pchnął granice projektowania statków kosmicznych, stosując radykalne podejście do lądowania i wykorzystując innowacyjne silniki napędzane metanem. Bezos użył również swojego listu, aby podkreślić wykorzystanie przez Blue Origin paliwa wodorowego, co wpisuje się w długoterminowe cele NASA polegające na tankowaniu statków kosmicznych z lodu wodnego wydobywanego na Księżycu. Wodę można rozdzielić na wodór i tlen do silników rakietowych.

W oświadczeniu dotyczącym wyboru NASA z kwietnia SpaceX otrzymał „dopuszczalną” ocenę techniczną i „wybitną” ocenę zarządzania. Oferta Blue Origin została również oceniona jako „akceptowalna” ze względu na zalety techniczne, ale jej ocena zarządzania została uznana przez agencję kosmiczną za „bardzo dobrą”.

Po przegranej ze SpaceX, Blue Origin złożyło protest w Biurze Odpowiedzialności Rządu USA (GAO), zarzucając NASA niesprawiedliwie „przesunęła słupki bramkowe w ostatniej chwili” w sposób, w jaki przyznała kontrakt SpaceX. Ten protest, wraz z protestem Dynetics, czeka na rozstrzygnięcie.

Źródło: BBC

 

Tagi

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button
Close
Close