GospodarkaHandelInwestycjeOchrona środowiskaŚwiatTransport

Maersk wydaje miliard funtów na neutralne klimatycznie kontenerowce

Maersk inwestuje w nowe kontenerowce

Firma żeglugowa Maersk wydaje 1 miliard funtów (1,4 miliarda dolarów) na “neutralne” pod względem emisji dwutlenku węgla kontenerowce. Osiem nowych statków napędzanych metanolem pozwoli zaoszczędzić ponad 1 mln ton dwutlenku węgla rocznie. Nowe statki Maerska będą o 10-15% droższe niż kontenerowce napędzane tradycyjnym paliwem kopalnym.

Zamówienie statków, złożone w południowokoreańskiej firmie Hyundai Heavy Industries, jest największym jak dotąd krokiem podjętym w celu dekarbonizacji globalnego przemysłu żeglugowego, który jest odpowiedzialny za prawie 3% światowej emisji gazów cieplarnianych. Przemysł żeglugowy stosunkowo wolno reagował na wezwania do ograniczenia zużycia paliw kopalnych, częściowo dlatego, że czystsze alternatywy były niewystarczające i droższe.

Czas na działanie jest teraz, jeśli mamy rozwiązać wyzwania klimatyczne związane z żeglugą.”To zamówienie dowodzi, że rozwiązania neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla są dostępne we wszystkich segmentach kontenerowców, a Maersk jest zaangażowany w działania na rzecz rosnącej liczby naszych klientów, którzy dążą do dekarbonizacji swoich łańcuchów dostaw. Ponadto jest to wyraźny sygnał dla producentów paliw, że na rynku szybko pojawia się znaczny popyt na ekologiczne paliwa przyszłości.

– powiedział Søren Skou, dyrektor naczelny Maersk.

Oczekuje się, że osiem statków, z których każdy będzie miał pojemność 16 000 kontenerów, zostanie dostarczonych do początku 2024 roku. Będą one o 10-15% droższe od kontenerowców napędzanych paliwem bunkrowym, a koszt każdego z nich wyniesie 175 mln dolarów. Duńska firma dąży do tego, aby nowe statki mogły być napędzane wyłącznie paliwem neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla, ponieważ do 2050 r. chce osiągnąć zerowy poziom emisji netto.

Czarnek będzie nadzorował rozwój reaktorów jądrowych. Nie, to nie żart…

Maersk chce być bardziej eko

Maersk powiedział, że ponad połowa z jego 200 największych klientów – w tym Amazon, Disney i Microsoft – ustanowiło lub jest w trakcie ustanawiania celów w zakresie redukcji emisji w swoich łańcuchach dostaw. Maersk planuje jak najszybsze zasilanie statków metanolem, a nie paliwami kopalnymi, ale przyznał, że będzie to trudne, ponieważ będzie wymagało znacznego zwiększenia produkcji “odpowiedniego metanolu neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla”.

Firma przedstawiła w zeszłym tygodniu plany produkcji ekologicznego paliwa dla swojego pierwszego statku, który będzie pracował na metanolu neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla, wraz z REintegrate, spółką zależną duńskiej firmy European Energy zajmującej się energią odnawialną. Oczekuje się, że duński zakład będzie produkował około 10 000 ton e-metanolu neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla, wykorzystując zielony wodór połączony z emisjami dwutlenku węgla wychwyconymi ze spalania bioenergii, takiej jak biomasa.

Henriette Hallberg Thygesen, dyrektor generalny ds. floty i marek strategicznych Maersk, powiedziała, że partnerstwo w zakresie zielonego metanolu może “stać się wzorem, jak zwiększyć skalę produkcji zielonego paliwa” i “zdekarbonizować łańcuchy dostaw naszych klientów”. Stwierdziła, że nowe jednostki we flocie firmy są “idealnym typem dużego statku, który umożliwi zrównoważony, globalny handel na pełnym morzu w nadchodzących dekadach” i “zaoferują klientom unikalny dostęp do neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla transportu na pełnym morzu, jednocześnie równoważąc ich potrzeby w zakresie konkurencyjnych kosztów przydziału czasu na start i lądowanie oraz elastyczności operacji”.

Źródło: The Guardian

   

Tagi

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Sprawdź również

Close
Back to top button
Close
Close