Business lifestyleGospodarkaHandelInwestycjePrawoSportŚwiatTechnologie

Kibice piłki nożnej wydali miliony na klubowe krypto-tokeny

Kibice wydają miliony na klubowe tokeny

Kluby piłkarskie potencjalnie zarobiły setki milionów dolarów, sprzedając kontrowersyjne kryptowaluty “tokeny kibica”. Analiza zlecona przez BBC News szacuje, że kibice wydali ponad 350 mln dolarów na te wirtualne waluty. Niektóre z tokenów są reklamowane jako oferujące rzeczywiste korzyści dla kupującego, ale krytycy twierdzą, że te korzyści są mało znaczące (jeden z nich oferował szansę głosowania na piosenki, które mają być grane na stadionach), a kluby nie zapewniają wystarczającej ochrony dla kibiców.

Do tej pory w pięciu głównych ligach europejskich 24 różne kluby wprowadziły lub rozważają wprowadzenie tokenów dla kibiców, w tym osiem klubów Premier League. Większość z nich oferuje tokeny zbliżone do specyficznej dla klubu kryptowaluty – wirtualne monety można kupować i sprzedawać, a ich wartość rośnie i spada w zależności od popytu i podaży. Niektóre kluby, takie jak Manchester City, sprzedają również cyfrowe przedmioty kolekcjonerskie znane jako NFT (non-fungible tokens).

Większość klubów oferujących tokeny kibica zapisała się do firmy o nazwie Socios, która organizuje początkową sprzedaż i późniejszy handel wirtualnymi monetami – ale inne platformy, w tym Binance i Bitci, również się rozwijają. Socios powiedział BBC News, że sprzedał monety o wartości 270-300 mln dolarów za pośrednictwem swojej aplikacji. Nie chciał powiedzieć, ile pieniędzy trafia bezpośrednio do klubów.

RIP Mr Goxx [*] Umiera chomik handlujący kryptowalutami

Mnóstwo kontrowersji

Kibice kupujący tokeny muszą najpierw przekonwertować swoje pieniądze na własną krypto-walutę firmy, Chiliz. Badania przeprowadzone przez analityków kryptowalutowych Protos sugerują, że wielu kupujących spekulacyjnie handluje swoimi tokenami, podobnie jak innymi kryptowalutami, próbując zarobić pieniądze. Jednak wartość wielu tokenów fanów spadła od czasu, gdy zostały one początkowo sprzedane przez kluby.

BBC News zapytało każdy zespół Premier League i kilka głównych europejskich stron o ich plany i poglądy na nowy trend. Tylko jeden z nich był skłonny do komentarza. Rzecznik Brighton and Hove Albion powiedział:

Nie sprzedawaliśmy tych produktów i nie mamy żadnych planów wejścia na te rynki.

Ponieważ produkty kryptowalutowe oparte są na publicznej księdze, znanej jako blockchain, Protos był w stanie określić, że:

  • kluby Lazio, Manchester City, Porto i Santos wygenerowały największą sprzedaż,
  • tokeny kibiców, które wygenerowały największy przychód to tokeny Lazio – do 130 milionów dolarów,
  • wartość tokenów Manchesteru City i Lazio spadła najbardziej – o 70% od momentu premiery,
  • wartość tokenów dwóch klubów, Interu Mediolan i tureckiego Trabzonsporu, wzrosła w ciągu ostatniego roku bardziej niż wartość Bitcoina.

Tokeny fanów są przedmiotem obrotu bardziej aktywnie, niż można by się spodziewać dla tego typu produktu angażującego fanów. Ogólnie rzecz biorąc, małe kryptowaluty, takie jak te tokeny fanów, mogą być niewiarygodnie zmienne ze względu na niewielką ilość osób, które chcą nimi handlować. Spekulanci wiedzą o tym, więc uznałbym, że duża część handlu na rynkach tokenów jest zasilana wyłącznie przez spekulantów szukających krótkoterminowych zysków.

– powiedział dyrektor ds. wiadomości w Protos David Canellis.

Źródło: BBC

  

Tagi

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Sprawdź również

Close
Back to top button
Close
Close