Kultura i sztukaMarketingPrawoRynek pracyŚwiatTechnologie

Algorytm Facebook oskarżony o seksizm i dyskryminację kobiet

Algorytm Facebook dyskryminuje kobiety?

Facebook został oskarżony o łamanie prawa o równości w sposobie obsługi ogłoszeń o pracę. Grupa kampanijna Global Witness powiedziała, że firma ​​nie zapobiegła dyskryminującemu kierowaniu reklam, a jej algorytm był stronniczy w wyborze tego, kto je zobaczy. Facebook twierdzi, że jego system wyświetla ludziom reklamy, którymi mogą być najbardziej zainteresowani.

Nasz system bierze pod uwagę różne rodzaje informacji, aby spróbować wyświetlać ludziom reklamy, którymi będą najbardziej zainteresowani, a my analizujemy ustalenia zawarte w tym raporcie.

– przekazał Facebook.

W 2019 r. w Stanach Zjednoczonych wszczęto postępowanie sądowe w związku z reklamami dotyczącymi domów na Facebooku, w którym Departament Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast twierdził, że jest dyskryminowany ze względu na pochodzenie etniczne. Od tego czasu Facebook zgodził się, że nie pozwoli na tego rodzaju dyskryminujące reklamy w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie i twierdzi, że bada rozszerzenie limitów kierowania reklam ofert pracy, mieszkań i kredytów na inne kraje.

Jednak grupa kampanijna jest jeszcze bardziej zaniepokojona tym, czego dowiedziała się o tym, jak system Facebooka obsługiwał reklamy, dla których rekruter nie określił grupy docelowej. Global Witness stworzył cztery ogłoszenia o pracę powiązane z prawdziwymi ofertami pracy na platformie Indeed.com dla pielęgniarek, pilotów, mechaników i psychologów. Grupa określiła, że reklamy powinny być oglądane tylko przez dorosłych z Wielkiej Brytanii.

Oznaczało to, że decyzja, komu wyświetlać reklamy, zależy wyłącznie od algorytmu Facebooka i to, co zdecydował, wydaje się nam jawnie seksistowskie.

– przekazała organizacja.

EasyJet odrzuca ofertę przejęcia i stara się zebrać więcej pieniędzy

Dyskryminacja ze względu na płeć?

W eksperymencie prawie wszyscy użytkownicy Facebooka, którzy wyświetlali reklamy mechaników i pilotów to mężczyźni, podczas gdy reklamy psychologów i pielęgniarek przedszkolnych były oglądane prawie wyłącznie przez kobiety. Algorytm został zaprojektowany tak, aby jak najwięcej osób kliknęło reklamy, ale Global Witness twierdzi, że utrwala, a nawet wzmacnia uprzedzenia już wbudowane w rekrutację. Wcześniej, na przykład, oferty pracy dla mechaników mogły być ogłaszane w magazynach skierowanych do mężczyzn.

Różnica tutaj jest taka, że ​​jeśli jesteś kobietą szukającą pracy jako mechanik, to równie dobrze mogłabyś pójść do sklepu i kupić to czasopismo, jak twój męski rówieśnik.

– przekazała Grupa.

Global Witness poprosił adwokata Schona Jolly QC o zbadanie dowodów. W swoim zgłoszeniu do brytyjskiej Komisji ds. Równości i Praw Człowieka napisano, że sam system Facebooka zdaje się prowadzić do dyskryminujących wyników. Global Witness skontaktował się również z komisarzem ds. informacji o tym, co określa jako dyskryminujące praktyki wynikające ze sposobu, w jaki Facebook przetwarza dane do ogłoszeń o pracę.

Ravi Naik, prawnik zajmujący się prawami danych, działający dla Global Witness, powiedział, że obawia się, że mechanizmy reklamowe Facebooka mogą prowadzić do łamania przez klientów sieci społecznościowej przepisów dotyczących równości.

Ma to ogromne znaczenie, ponieważ cały model biznesowy Facebooka to reklama i jeśli ten model biznesowy skutkuje dyskryminacyjnymi praktykami, podważa to zdolność Facebooka do prawidłowego działania w tym kraju.

– dodał.

Źródło: BBC

 

Tagi

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button
Close
Close