Ryanair i British Airways nie muszą zwracać pieniędzy?
Klienci Ryanair i British Airways, którzy twierdzą, że należy im się zwrot pieniędzy z powodu ograniczeń Covid dotyczących podróży, mogą ich nie dostać, ponieważ państwowy regulator twierdzi, że prawo jest niejasne. Urząd ds. Konkurencji i Rynków (CMA) zamknął dochodzenie w sprawie dwóch linii lotniczych, twierdząc, że istnieje „brak jasności [prawnej]”.
Zamiast oferować zwroty, przewoźnicy oferowali bony lub zmianę rezerwacji. CMA uważało, że Ryanair i British Airways prawdopodobnie złamało prawo i uruchomiono śledztwo. Chociaż niektóre loty były realizowane, wielu klientów nie mogło z nich skorzystać z powodu ograniczeń. CMA powiedział, że prawo wymaga wyjaśnienia.
Po dokładnym zbadaniu odpowiednich przepisów i zebranych podczas dochodzenia dowodach CMA stwierdził, że prawo nie zapewnia pasażerom wystarczająco jasnego prawa do zwrotu pieniędzy w tych nietypowych okolicznościach.
Prawo ochrony konsumentów stanowi, że pasażerowie mają prawo do zwrotu pieniędzy, gdy linia lotnicza odwoła lot, ponieważ firma nie może świadczyć zakontraktowanych usług. Nie określa jednak wyraźnie, czy pasażerom należy zwrócić pieniądze, gdy ich lot się odbędzie, ale jest to prawnie zabronione od zabrania go.
– przekazał regulator.
Globalne ograniczenia dotyczące podróży lotniczych sprawiły, że wielu klientów domagało się zwrotu pieniędzy za bilet i szukało ochrony w prawie. Ale CMA powiedział, że przedłużanie sprawy przez sądy „nie może być uzasadnione, biorąc pod uwagę czas, jaki to zajmie”.
Nie wprowadzono kryteriów wyszukiwania. Wyświetlane są najnowsze pozycje.
Ryanair i British Airways zadowolone
Dyrektor naczelny CMA, Andrea Coscelli, wezwał teraz do zmiany prawa, dodając, że mocno wierzy, że osoby, którym uniemożliwiono loty z powodu blokady, powinny otrzymać pełny zwrot pieniędzy.
Biorąc pod uwagę znaczenie tego dla wielu pasażerów, którzy niesprawiedliwie przegrali, mamy nadzieję, że prawo w tej dziedzinie zostanie wyjaśnione.
– powiedział.
W oświadczeniu CMA podkreślono, że już zabezpieczył zobowiązania do zwrotu setek milionów funtów dla osób, których wakacje zostały odwołane z powodu pandemii, w tym z LoveHolidays, Lastminute.com, Virgin Holidays, TUI UK, Sykes Cottages i Vacation Rentals.
Zarówno Ryanair, jak i British Airways z zadowoleniem przyjęli ruch CMA i bronili swoich działań.
Obsługiwaliśmy ograniczony harmonogram podczas blokad w Wielkiej Brytanii dla klientów, którzy podróżowali z ważnych powodów. Pasażerowie mieli możliwość zmiany rezerwacji bez płacenia opłaty za zmianę lotu i wielu skorzystało z tej opcji.
– powiedział Ryanair.
Podczas tego bezprecedensowego kryzysu zawsze działaliśmy zgodnie z prawem, dokonując prawie 4 milionów zwrotów pieniędzy i oferując bardzo elastyczne zasady rezerwacji umożliwiające milionom naszych klientów zmianę dat podróży lub miejsc docelowych.
– stwierdziło British Airways.
Źródło: BBC