Kultura i sztukaMediaPrawoŚwiatTechnologie

Facebook kończy korzystanie z oprogramowania do rozpoznawania twarzy

Facebook rezygnuje z kontrowersyjnej technologii

Facebook ogłosił, że nie będzie już używać oprogramowania do rozpoznawania twarzy do identyfikacji na zdjęciach i filmach. Rosną obawy dotyczące etyki technologii rozpoznawania twarzy, pojawiają się pytania dotyczące prywatności, uprzedzeń rasowych i dokładności. Organy regulacyjne nie przedstawiły jeszcze jasnego zestawu zasad dotyczących tego, jak należy go używać, a firma spotkała się z lawiną krytyki dotyczącą jej wpływu na użytkowników.

Do tej pory użytkownicy aplikacji mediów społecznościowych mogli zdecydować się na włączenie funkcji, która skanowałaby ich twarz na zdjęciach i powiadamiała ich, jeśli ktoś inny na platformie opublikował ich zdjęcie. W poście na blogu Jerome Pesenti, wiceprezes ds. sztucznej inteligencji w firmie, powiedział:

W tej ciągłej niepewności uważamy, że ograniczenie korzystania z rozpoznawania twarzy do wąskiego zestawu przypadków użycia jest właściwe.

W 2019 roku rząd USA zasugerował, że algorytmy rozpoznawania twarzy były znacznie mniej dokładne w identyfikowaniu twarzy Afroamerykanów i Azjatów w porównaniu z twarzami rasy kaukaskiej. Według badań przeprowadzonych przez National Institute of Standards and Technology, kobiety afroamerykańskie były jeszcze bardziej narażone na błędną identyfikację.

Facebook robi rebranding i zmienia nazwę na “Meta”

Problemy Facebooka

W zeszłym roku Facebook rozstrzygnął również długotrwały spór prawny dotyczący sposobu skanowania i tagowania zdjęć. Sprawa trwa od 2015 roku i uzgodniono, że firma zapłaci 550 milionów dolarów grupie użytkowników w Illinois, którzy twierdzili, że jej narzędzie do rozpoznawania twarzy naruszało stanowe przepisy dotyczące prywatności.

Inne firmy technologiczne, takie jak Amazon i Microsoft, zawiesiły sprzedaż produktów rozpoznawania twarzy policji, ponieważ zastosowania tej technologii stały się bardziej kontrowersyjne. Facebook, który oprócz prowadzenia największej na świecie sieci mediów społecznościowych jest również właścicielem Instagrama i komunikatora Whatsapp, znajduje się pod rosnącą presją ze strony regulatorów i polityków.

Firma stoi w obliczu zwiększonej kontroli ze strony organów regulacyjnych, w tym amerykańskiej Federalnej Komisji Handlu, która złożyła pozew antymonopolowy, zarzucając praktyki antykonkurencyjne. A w zeszłym miesiącu była pracowniczka oskarżyła firmę o nieetyczne zachowanie. Frances Haugen opublikowała pamięć podręczną wewnętrznych dokumentów, które, jak powiedziała, pokazują, że Facebook przedłożył zysk ponad bezpieczeństwo użytkowników.

Źródło: BBC

 

Tagi

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button
Close
Close