Sprawna komunikacja wewnątrz firmy. 5 kroków do jej osiągnięcia

Czytelna gradacja w zespole
Częstą przyczyną zaburzonej komunikacji wewnętrznej jest to, że nie został ustalony jasny podział stanowisk. Jeśli pracownicy sami nie wiedzą, jakie mają kompetencje, czy mogą podejmować samodzielne decyzje, a tym bardziej kto jest ich bezpośrednim przełożonym, to będą popełniać błędy. Może również dochodzić do sytuacji, w których polecenia wydawane przez osoby funkcyjne są lekceważone, ponieważ pracownicy nie wiedzą, kto ma decydujący głos w zespole.
Wdrożenie cyfrowego narzędzia do komunikacji wewnętrznej
W firmach zatrudniających kilkudziesięciu pracowników, w tym w modelu zdalnym lub hybrydowym, bardzo trudno jest zadbać o sprawną komunikację wewnętrzną tylko w oparciu o takie metody, jak rozmowy, spotkania zespołów czy maile. Potrzebne jest kompleksowe narzędzie, które stanowi nie tylko platformę komunikacyjną, ale także m.in. bazę najważniejszych dokumentów, danych teleadresowych, materiałów szkoleniowych czy narzędzie do bezpośredniego kierowania poleceń do konkretnych pracowników.
Taką funkcję w Twojej firmie może pełnić aplikacja mobilna Blue Colibri App, która robi furorę na polskim rynku za sprawą jej użyteczności oraz bardzo łatwej obsługi. Z pełną funkcjonalnością tej platformy komunikacyjnej możesz się zapoznać na stronie https://bluecolibriapp.pl/.
Spójna polityka przekazywania informacji
Mamy tutaj na myśli wprowadzenie takiej polityki, która eliminuje zjawisko wydawania sprzecznych komunikatów. Przykładowo: jeden przełożony wydał pracownikowi własne polecenie, natomiast po chwili ktoś inny je anulował i zażądał, aby w pierwszej kolejności zająć się jego tematem. Jest to bardzo frustrujące dla pracowników, zaburza rytm pracy, powoduje opóźnienia i spadek morale w zespole.
Cyfrowy obieg dokumentów
Nie ma mowy o sprawnej komunikacji wewnątrz firmy, jeśli nadal bazuje ona na udostępnianiu pracownikom różnego rodzaju dokumentów w formie papierowej lub skanów załączanych do maila. Trzeba to szybko zmienić, chociażby wykorzystując do tego wspomnianą wcześniej platformę komunikacyjną.
Z jej poziomu pracownicy będą mieć stały dostęp do potrzebnych dokumentów, w tym wniosków, regulaminów, materiałów dla klientów etc. Dzięki temu przestaną je gubić i angażować w ich ponowne udostępnianie np. bezpośrednich przełożonych.
Zbieranie feedbacku od pracowników
Sprawna komunikacja wewnątrz firmy jest ściśle uzależniona od tego, czy pracownicy mają poczucie, że ktokolwiek wsłuchuje się w ich głos. Dzięki temu będą chętniej dzielić się swoimi spostrzeżeniami i angażować w rozwój przedsiębiorstwa. Ważne jest zatem, aby zbierać taki feedback od pracowników, nie lekceważąc ich ewentualnych skarg czy zgłaszanych problemów.
Warto wykonać wszystkie te kroki w celu usprawnienia komunikacji wewnątrz firmy, ponieważ konsekwencje jej zaburzenia mogą być naprawdę bardzo poważne. Przeczytasz o nich w artykule na stronie https://bluecolibriapp.pl/blog/2021/09/30/komunikacja-wewnatrz-firmy-kuleje-sprawdz-jakie-moga-byc-tego-konsekwencje/.