Business lifestyleHandelInwestycjeKultura i sztukaMarketingPaństwoPolitykaPrawoSportŚwiat

Światowi sponsorzy wstydzą się promować Igrzyska Olimpijskie w Pekinie

Światowi sponsorzy wstydzą się promować Zimowe Igrzyska Olimpijskie

Zimowe Igrzyska Olimpijskie, które odbędą się w przyszłym miesiącu, to ogromna szansa marketingowa dla sponsorów. Jednak sportowe wydarzenie w Pekinie powoduje również ogromny ból głowy dla 13 oficjalnych partnerów korporacyjnych Igrzysk. Znajdują się oni bowiem w samym środku dyplomatycznego sporu między USA a Chinami, a wielu z nich decyduje się zachować milczenie.

USA, Wielka Brytania, Australia i Kanada należą do krajów, które dyplomatycznie bojkotują Igrzyska, choć ich sportowcy i tak wezmą w nich udział. Rządy tych krajów krytykowały Chiny za łamanie praw człowieka wobec mniejszości narodowej Ujgurów oraz działania w Tybecie i Hongkongu. Analizy pokazują dramatyczny spadek liczby tweetów odnośnie Igrzysk, od globalnych sponsorów wydarzenia. W porównaniu z zeszłorocznymi Letnimi Igrzyskami w Tokio, dziś sponsorzy zdają się wstydzić, że wspierają Igrzyska w Chinach. Były dyrektor ds. marketingu Komitetu Olimpijskiego USA na Igrzyskach Olimpijskich w Pekinie w 2008 r., Rick Burton, wskazuje, że międzynarodowe koncerny “chodzą po cienkiej linie”.

Nie sądzę, aby którakolwiek z nich, jako globalne marki mogła sobie pozwolić lub była skłonna obrazić chiński rząd.

– mówi.

Oficjalnymi światowymi partnerami Olimpiady są Airbnb, Alibaba, Allianz, Atos, Bridgestone, Coca-Cola, Intel, Omega, Panasonic, Procter & Gamble, Samsung, Toyota i Visa. Oprócz Allianz, wszyscy oni byli globalnymi partnerami Tokio 2020.

W okresie poprzedzającym Igrzyska Olimpijskie w Japonii, wielu partnerów promowało w mediach społecznościowych treści związane z wydarzeniem. Na przykład francuska firma technologiczna Atos tweetowała dziesiątki razy w okresie poprzedzającym igrzyska i regularnie zamieszczała treści oznaczające miesiące, tygodnie i dni do rozpoczęcia Igrzysk. Sponsorzy regularnie tweetowali o sponsorowanych sportowcach i innowacjach związanych z Olimpiadą. Jednak te same firmy niemal nie wspominały o Igrzyskach w Pekinie, które potrwają od 4 do 20 lutego.

Visa, Coca-Cola i inni utrzymują niezwykle niski profil marketingowy.

– mówi Diana Choyleva, główna ekonomistka Enodo Economics i dodaje, że jej zdaniem, powodem jest bojkot Igrzysk przez Waszyngton.

Czytaj też: Kongres USA zakazał importu produktów z regionu Ujgurów

Próba zadowolenia wszystkich

Międzynarodowy Komitet Olimpijski (MKOl) zaznacza, że jego światowi partnerzy są długoterminowi i nie wybierają miejsca Igrzysk. Jednak decyzja o przyznaniu Chinom igrzysk postawiła sponsorów olimpijskich przed dylematem. Nadmierne poparcie dla Igrzysk, bez odwoływania się do oskarżeń o łamanie praw człowieka w Chinach, doprowadzi do krytyki ze strony Zachodu. Jednocześnie każda wypowiedź krytykująca chiński rząd może zaszkodzić perspektywom prowadzenia biznesu w tym kraju.

Firmy wielonarodowe będą miały coraz większe trudności z zachowaniem neutralności w rywalizacji wielkich mocarstw między Chinami a Stanami Zjednoczonymi.

– mówi Choyleva.

Apple od dawna boryka się z tym problemem. Łańcuch dostaw firmy jest w dużym stopniu uzależniony od chińskiej produkcji, a kraj ten jest dla firmy ogromnym rynkiem. Jednak jej dyrektor naczelny, Tim Cook, jest regularnie krytykowany za milczenie w sprawie zarzutów wobec Chin.

Te firmy zawsze promują swoje wartości, mówiąc, że ich celem jest inkluzywność, prawa człowieka i wszystkie te piękne wartości. Ale kiedy chodzi o Chiny, to milczą. Chodzi im tylko o pieniądze.

– mówi Zumretay Arkin ze Światowego Kongresu Ujgurów.

Czytaj też: Igrzyska Olimpijskie to zabawa, która przynosi gigantyczne straty

Źródło: BBC

Tagi

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button
Close
Close