MarketingPolskaPrawoTechnologieTelekomunikacja

UOKiK skontroluje reklamy ofert 5G w sieciach komórkowych

UOKiK skontroluje reklamy ofert 5G

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów otrzymał skargi na oferty dostępu do internetu w technologii 5G. Ze skarg konsumentów wynika, że nie mogą oni skorzystać z tej technologii, mimo zapewnień ze strony przedsiębiorców. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowania wyjaśniające wobec Polkomtel, operatora sieci Plus, oraz P4, operatora sieci Play. Urząd sprawdzi teraz reklamy ofert 5G sieci i oceni, jak przekazywane są informacje w ramach prowadzonych kampanii marketingowych w związku z wprowadzeniem technologii 5G w Polsce.

Rzetelna informacja o zasadach działania technologii, np. o tym czy telefon konsumenta obsługuje częstotliwość sieci 5G danego operatora, oraz o cenie właściwej dla usługi o określonych właściwościach, ma dla konsumenta kluczowe znaczenie przy podjęciu decyzji o skorzystaniu z oferty. Istotne z perspektywy użytkownika warunki oferty muszą być przedstawione wprost – bez gwiazdek, nieczytelnej czcionki, licznych odniesień, w przeciwnym razie mogą wprowadzać w błąd. Technologia 5G to korzyści dla konsumentów w postaci szybszego dostępu do internetu, możliwości podłączenia wielu urządzeń, zwiększenia prędkości przesyłania i pobierania danych – to wzbudza zainteresowanie konsumentów. Przedsiębiorcy powinni poza informowaniem o korzyściach tej technologii, podawać również konieczne do spełnienia warunki, aby można było z niej skorzystać.

– mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Czytaj też: UOKiK nie odpuszcza. Wszczęło postępowanie przeciwko UPC Polska

Klienci Plusa i Play złożyli skargi

Urząd poinformował, że klienci sieci Plus skarżyli się na nieprawidłowe działanie technologii 5G, mimo zapewnień ze strony sieci oraz faktu, iż posiadali urządzenia umożliwiające obsługę 5G. Z kolei abonenci Play narzekali na reklamy ofert 5G i byli przekonani, że prezentowana w nich cena wraz z urządzeniem obejmuje też Internet w prędkości 5G. Informacja, że ani przedstawiana taryfa, ani urządzenie nie obsługują tej technologii, została zawarta małym, niemal niezauważalnym druczkiem.

Teraz prezes UOKiK zweryfikuje w postępowaniach wyjaśniających, czy sytuacje opisane w skargach konsumentów miały miejsce. Urząd przypomina, że postępowanie wyjaśniające prowadzone jest w sprawie, a nie przeciwko konkretnej sieci, a jego celem jest wyjaśnienie mechanizmów panujących na danym rynku. Jeśli UOKiK wykryje nieprawidłowości, w dalszej kolejności Tomasz Chróstny może wszcząć postępowanie właściwe, które może zakończyć się nałożeniem kary w wysokości do 10% rocznego obrotu sieci.

Czytaj też: Polskie5G coraz bliżej realizacji! Lepsze połączenie w całej Polsce?

Źródło: UOKiK

Tagi

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button
Close
Close