GastronomiaHandelPaństwo

Heineken podniesie ceny piwa w miarę wzrostu kosztów

Heineken podniecie ceny

Heineken, drugi co do wielkości producent piwa na świecie, ostrzegł, że podniesie ceny swoich piw z powodu inflacji. Firma skarży się na gwałtownie rosnące koszty składników i energii.

Tego rodzaju wzrostu cen i inflacji, myślę, że nie widzieliśmy w ciągu ostatniego pokolenia.

– stwierdził dyrektor naczelny Heinekena, Dolf van den Brink.

Dodał, że podniesienie cen może doprowadzić do zmniejszenia spożycia piwa, ponieważ pijący ograniczają swoje wydatki ze względu na rosnące koszty życia.

W Wielkiej Brytanii inflacja osiągnęła w styczniu rekordowy poziom, ponieważ rosną ceny energii, paliwa i żywności. Koszty utrzymania rosną obecnie szybciej niż płace i oczekuje się, że w tym roku przekroczą 7%. W Polsce inflacja wyniosła w styczniu 9,2 proc. W ujęciu miesiąc do miesiąca wskaźnik wzrostu cen wyniósł zaś 1,9 proc., co z kolei jest najwyższym wynikiem od 1998 r.

Czytaj też: Tarcza antyinflacyjna: Sklepy poinformują, że jest taniej dzięki PiS

Heineken notuje wzrost kosztów

Heineken stwierdził, że jego koszty produkcji wzrosną o połowę, z powodu podwojenia się ceny jęczmienia w porównaniu z rokiem ubiegłym oraz wzrostu cen aluminium o około 50%. Dla firmy wzrosły również koszty transportu i energii.

Problemy pojawiły się po dość mocnym roku dla holenderskiego browaru, kiedy to konsumenci nie oszczędzali na alkoholu podczas pandemii. Heineken poinformował, że jego przychody netto wzrosły o 11,3% do 21,9 mld euro w 2021 r., przy czym sprzedaż piwa marki Heineken wzrosła o 17,4%. Zyski browaru wzrosły o 80%, ale nadchodzący rok pozostaje “niepewny” ze względu na “wyzwania inflacyjne”.

Huw Dixon, profesor ekonomii na Cardiff University i National Institute of Economic and Social Research, zakwestionował decyzję browaru o podwyżce cen. Jego zdanie, dane sprzedażowe wskazują, że Heineken notuje wysokie zyski pomimo rosnących kosztów, a podwyżka cen wcale nie musi być konieczna.

Silna sprzedaż Heinekena wydaje się wskazywać, że ich marże zysku nie są obniżone, nawet jeśli mogą pojawiać się pewne koszty, które rosną. Nam, jako ekspertom, bardzo trudno jest stwierdzić, czy zwiększone koszty produkcji Heinekena są w pełni odzwierciedlone w wyższych cenach dla klientów.

– powiedział dla BBC.

Czytaj też: Inflacja w styczniu wyniosła aż 9,2%. Najwięcej od początku wieku

Źródło: BBC

Tagi

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button
Close
Close