GospodarkaInwestycjePaństwoPolitykaPrawoŚwiatTransport

Putin zalegalizował kradzież zagranicznych samolotów przez Rosję

Putin zezwala na kradzież zagranicznych samolotów

Rosja wprowadziła nowe prawo utrudniające zagranicznym firmom leasingowym przejmowanie odzyskanie ich samolotów w obliczu zachodnich sankcji. Nowe prawo pozwoli na rejestrację zagranicznych samolotów w Rosji “w celu zapewnienia nieprzerwanego funkcjonowania działalności w dziedzinie lotnictwa cywilnego”. Rosyjskie linie lotnicze posiadają 515 wydzierżawionych zagranicznych samolotów o wartości około 10 mld dolarów. Zagraniczni właściciele mają czas do 28 marca, aby odzyskać je od rosyjskich firm, zanim zaczną obowiązywać sankcje. Nowe prawo de facto zezwala na kradzież zagranicznych samolotów przez Rosję.

Posunięcie Rosji ma miejsce po tym, jak Bermudy i Irlandia, gdzie zarejestrowane są prawie wszystkie samoloty leasingowane za granicą, a operujące w Rosji, poinformowały o zawieszeniu świadectw zdatności do lotu dla tych maszyn. Nowe prawo, podpisane przez prezydenta Władimira Putina, może ominąć ten problem, umożliwiając rejestrację i wydawanie certyfikatów bezpieczeństwa w granicach Rosji oraz wykorzystywanie zagranicznych samolotów do obsługi tras krajowych w tym rozległym kraju.

Od czasu inwazji na Ukrainę 24 lutego zachodnie firmy wypowiadają umowy najmu i żądają zwrotu samolotów. Większość międzynarodowych tras lotniczych z Rosji nie jest obsługiwana, a wiele krajów, w tym Wielka Brytania, zakazało narodowym rosyjskim liniom lotniczym Aerofłot latania w ich przestrzeni powietrznej.

Czytaj też: Azjatyckie gospodarki mocno podzielone w kwestii sankcji wobec Rosji

To zwykła kradzież

Eksperci nie mają wątpliwości i mówią wprost: nowe rosyjskie przepisy to zwykłe przyzwolenie na kradzież zagranicznych samolotów. Jak wskazują eksperci, decyzja Putina może cofnąć Rosję co najmniej o kilkadziesiąt lat wstecz oraz spowodować całkowitą utratę zaufania wśród inwestorów.

W sytuacji, gdy zachodni leasingodawcy również chcą przejąć samoloty eksploatowane przez rosyjskich przewoźników, rosyjski sektor lotniczy znajduje się obecnie na podobnej stopie jak Korea Północna i Iran. A także podobnej do tej, w której znajdował się za czasów Związku Radzieckiego.

– stwierdza Rob Stallard, analityk Vertical Research Partners.

Jednak kradzież zagranicznych samolotów to jedno, a co innego utrzymywać je w eksploatacji przez dowolny czas. Airbus i Boeing nie mogą dostarczać części zamiennych, więc jeśli coś wymaga wymiany, sprzęt będzie musiał zostać wymontowany z innego samolotu lub wyprodukowany przez stronę trzecią. Taką stroną mogłyby być Chiny, ale te nie zgodziły się na przekazanie krytycznych części zastępczych do samolotów.

Rosja będzie musiała stworzyć kompletny system obsługi technicznej dla niektórych typów samolotów. Ale zanim to nastąpi… będzie musiała dokonać kanibalizacji niektórych samolotów w celu wykorzystania ich jako części zamienne.

– wskazuje Reuters.

Rosyjski przemysł lotniczy umiera

“Kanibalizm” ten, spowodowany nowymi przepisami, będzie miał poważne konsekwencje dla bezpieczeństwa. Nowe prawo uniemożliwi również ubezpieczenie tych samolotów poza Rosją. Problemem jest również serwisowanie – wiele samolotów jest obsługiwanych gdzie indziej. Jak informuje CNN, do braku potrzebnych części może dojść nawet w ciągu najbliższych tygodni. Oznacza to zwiększone prawdopodobieństwo katastrofy lotniczej.

W ciągu roku Rosja przestanie mieć jakikolwiek realny przemysł lotniczy.

– wskazał Richard Aboulafia, Dyrektor Zarządzający AeroDynamic Advisory.

Kiedy kryzys się skończy, trzeba będzie zapłacić ogromny rachunek. Jeśli statki powietrzne nie będą odpowiednio konserwowane, ich wartość spadnie. Więc nawet jeśli wynajmujący je odzyskają, zażądają odszkodowania.

Czytaj też: Rosyjskie linie lotnicze nie dostaną części zamiennych z Zachodu

Źródło: BBC

Tagi

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button
Close
Close