GastronomiaGospodarkaHandelPaństwoPolitykaPrawoŚwiat

Starbucks też całkowicie wycofuje się z Rosji. Po 15 latach działalności

Starbucks wycofuje nazwę z Rosji po 15 latach

Starbucks wycofuje swoją markę z Rosji po 15 latach. To kolejna zachodnia korporacja, która opuściła ten kraj przez wojnę na Ukrainie. Sieć kawiarni zapowiedziała, że teraz ostatecznie zakończy działalność w Rosji, po tym jak w marcu tylko zawiesiła tam działalność.

Starbucks rozpoczął działalność w Rosji w 2007 r. i rozrósł się do 130 kawiarni, których właścicielem i operatorem był licencjobiorca. Firma poinformowała, że “podjęła decyzję o wycofaniu się i zaprzestaniu obecności marki na tym rynku”. Nie podała szczegółów dotyczących skutków finansowych tej decyzji, ale zapowiedziała, że przez sześć miesięcy będzie nadal wypłacać wynagrodzenia prawie 2 tys. pracowników w tym kraju i zapewni partnerom pomoc w “znalezieniu nowych możliwości poza firmą”.

Setki międzynarodowych marek, w tym Starbucks, Coca Cola, Levi’s i Apple, opuściły Rosję lub zawiesiły tam sprzedaż od czasu inwazji tego kraju na Ukrainę w lutym. Inne firmy, w tym Burger King i Marks and Spencer, twierdzą, że nie są w stanie zamknąć sklepów ze względu na skomplikowane umowy franczyzowe. Atak Rosji na Ukrainę wywołał międzynarodowe potępienie i sankcje, czyniąc z Moskwy pariasa. Jeszcze w marcu wiele międzynarodowych firm ogłosiło, że wstrzymuje działalność w Rosji, mając nadzieję, że sytuacja sama się rozwiąże i będzie można ponownie rozpocząć działalność. Jednak decyzja Starbucks o wycofaniu się z rynku pokazuje, że gigant zdaje sobie sprawę, że sytuacja nie wróci już do normy, a Rosja powraca do czasów izolacjonizmu.

Czytaj też: Rosja zezwala na nieautoryzowany import towarów. Kraj zaleją podróbki?

Nie tylko Starbucks

Sojusznicy USA i Zachodu odpowiedzieli na wojnę uderzając Rosję szerokimi sankcjami gospodarczymi, mającymi na celu izolację gospodarczą i odcięcie jej od globalnego systemu finansowego. Przepisy utrudniają działanie tam zachodnim firmom. W zeszłym tygodniu McDonald’s ogłosił, że sprzedaje swoje prawie 850 restauracji w Rosji dotychczasowemu licencjobiorcy, rosyjskiemu biznesmenowi Alexandrowi Govorowi, a francuski producent samochodów Renault ogłosił, że jego firma została znacjonalizowana i będzie zarządzana przez rosyjskie podmioty rządowe.

Jest to skomplikowana kwestia, która nie ma precedensu i ma głębokie konsekwencje. Niektórzy mogą argumentować, że zapewnienie dostępu do żywności i dalsze zatrudnianie dziesiątek tysięcy zwykłych obywateli jest z pewnością słuszne. Nie można jednak ignorować kryzysu humanitarnego spowodowanego wojną na Ukrainie. I nie można sobie wyobrazić, że Złote Łuki reprezentują tę samą nadzieję i obietnicę, która skłoniła nas do wejścia na rynek rosyjski 32 lata temu.

– powiedział dyrektor generalny McDonald’s, Chris Kempczinski.

Czytaj też: Rosja nacjonalizuje zakłady Renault, aby budować auta rodem z ZSRR

Źródło: BBC

McDonald’s na stałe opuszcza Rosję. Po 32 latach. I bardzo dobrze

Tagi

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button
Close
Close