GospodarkaHandelMarketingMediaPaństwoPrawoŚwiatTechnologie

Amazon i Google sprawdziły fałszywe 5-gwiazdkowe recenzje

Amazon i Google pod lupą CMA

Amazon i Google są przedmiotem dochodzenia w związku z obawami, że fałszywe pięciogwiazdkowe recenzje na ich stronach internetowych mogą wprowadzać kupujących w błąd. Brytyjski Urząd ds. Konkurencji i Rynków (CMA) obawia się również, że „przestrzegające prawa firmy”, które sprzedają za pośrednictwem Amazon i Google, mogą przegrywać z firmami stosującymi fałszywe rekomendacje. Technologiczni giganci mogą stanąć przed sądem za złamanie prawa konsumenckiego. Obie firmy twierdzą jednak, że mają zasoby i zasady, aby powstrzymać fałszywe recenzje.

CMA wszczęła formalne dochodzenie po wstępnym dochodzeniu w zeszłym roku, w którym zbadano, czy firmy internetowe robią wystarczająco dużo, aby chronić konsumentów. Zakupy online gwałtownie wzrosły podczas pandemii Covid, ponieważ sprzedawcy detaliczni uznani za „nieistotnych” zostali zmuszeni do zamykania sklepów fizycznych w okresach blokady.

Naszym zmartwieniem jest to, że miliony kupujących online mogło zostać oszukanych przez czytanie fałszywych recenzji, a następnie wydawali oni swoje pieniądze w oparciu o te rekomendacje. To po prostu niesprawiedliwe, jeśli niektóre firmy mogą fałszować pięciogwiazdkowe recenzje, aby nadać swoim produktom lub usługom największe znaczenie, podczas gdy firmy przestrzegające prawa na tym tracą. Ważne jest, aby te platformy technologiczne brały odpowiedzialność, a my byliśmy gotowi do podjęcia działań, jeśli okaże się, że nie robią wystarczająco dużo.

– powiedziała dyrektor naczelna CMA, Andrea Coscelli.

CMA jest w szczególności zaniepokojone tym, czy Amazon i Google „robiły wystarczająco dużo”, aby „wykrywać fałszywe i wprowadzające w błąd recenzje lub podejrzane wzorce zachowań”. Obejmuje to sytuacje, w których ci sami użytkownicy „zrecenzowali tę samą gamę produktów lub firm w podobnym czasie… lub gdy opinia „sugeruje, że recenzent otrzymał płatność lub inną zachętę do napisania pozytywnej recenzji”.

Facebook Dating pod lupą brytyjskich i unijnych organów nadzoru

Czy Amazon i Google zrobiły wystarczająco dużo?

CMA bada również, czy Google i Amazon wystarczająco szybko badają i usuwają fałszywe oraz wprowadzające w błąd recenzje, a także sprawdza, jakie sankcje nakładają na użytkowników. Urząd przekazał, że jeśli odkryje, że firmy złamały prawo ochrony konsumentów, może podjąć działania egzekucyjne. Może to obejmować zabezpieczenie formalnych zobowiązań Amazon i Google do zmiany sposobu postępowania z fałszywymi recenzjami, ale może to doprowadzić do „w razie potrzeby postępowania sądowego”.

Rzecznik Amazona powiedział, że firma poświęciła „znaczne zasoby na zapobieganie pojawianiu się fałszywych lub zachęcanych recenzji w sklepie”. Google przekazało z kolei, że jego zasady stwierdzają, że „opinie muszą opierać się na rzeczywistych doświadczeniach”, a w przypadku wykrycia naruszeń „podejmuje działania”, w tym wyłączanie kont użytkowników.

Raport opublikowany wcześniej w tym roku przez grupę konsumencką “Who?” odkrył branżę, która specjalizuje się w dostarczaniu firmom fałszywych recenzji w zamian za pieniądze lub produkty. Okazało się, że jedna z tych firm miała 62 000 recenzentów na całym świecie i pobierała od sprzedawców na Amazon Marketplace około 13 funtów za recenzję. Prowadził również transakcje masowe, w których sprzedawca mógł wydać 620 funtów za 50 recenzji lub 8 000 funtów za 1000 recenzji.

Źródło: BBC

 

Tagi

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button
Close
Close