Kultura i sztukaMarketingMediaPolitykaPolska

Dzięki aferze z cenzurą w Trójce, Kazik dostał reklamę za ponad 16 milionów złotych

Afera w Trójce

Tego jakim hitem okaże się utwór “Twój ból jest lepszy niż mój”, nie przewidział chyba nawet sam Kazik. Singel wydany 8 maja, krytykuje polityka Jarosława Kaczyńskiego za wizytę 10 kwietnia 2020 na Cmentarzu Powązkowskim w Warszawie. Podczas gdy cmentarz był zamknięty z powodu pandemii koronawirusa, a inne osoby nie miały możliwości odwiedzić grobów swoich bliskich, prezes PiS wręcz wjechał na teren nekropolii swoją limuzyną.

Piosenka znalazła się na pierwszym miejscu 1998. notowania listy przebojów Programu Trzeciego, które zostało następnie unieważnione przez dyrekcję Trójki. Dyrektor i redaktor naczelny stacji stwierdził, że złamano regulamin listy, wprowadzając utwór spoza zestawu do głosowania oraz dokonano manipulacji przy liczeniu oddanych głosów.

Wskutek tego zdarzenia, prowadzący od 35 lat listę Marek Niedźwiecki poinformował o odejściu z Polskiego Radia, motywując je pomówieniem go o nieuczciwość w przygotowaniu audycji. Dyrektor zawiesił następnie dziennikarza Bartosza Gila, odpowiedzialnego za liczenie głosów słuchaczy, gdy ten nie zgodził się na podpisanie oświadczenia, że ostatnie notowanie Listy Przebojów Radiowej Trójki zostało zmanipulowane.

Większość dziennikarzy komentujących to zdarzenie uznała decyzję dyrekcji Trójki za przejaw cenzury. W związku z tą sytuacją z programu odeszło kilkunastu dziennikarzy, a część wytwórni płytowych i artystów zawiesiła współpracę z Trójką. O tym, że krytyczna względem Jarosława Kaczyńskiego piosenka zniknęła z listy przebojów napisały agencja Associated Press, BBC i kilka zagranicznych mediów.

Darmowa promocja

W przypadku utworu Kazika mieliśmy do czynienia z typowym Efektem Streisand. Jest to rodzaj internetowego zjawiska, w którym na skutek prób cenzurowania lub usuwania pewnych informacji dochodzi w krótkim czasie do rozpowszechnienia ich wśród jak najszerszej grupy odbiorców.

Rozgłos towarzyszący aferze z cenzurowaniem singla, wpłynął bezpośrednio na wzrost jego popularności. Można więc powiedzieć, że Kazik dostał darmową kampanię reklamową dzięki decyzji dyrektora Trójki. W chwili pisania tego artykułu, utwór ma już ponad 11 milionów wyświetleń w serwisie YouTube.

Jak podaje Press, Instytut Monitorowania Mediów wyliczył ekwiwalent reklamowy informacji na temat hitu Kazika. Ekwiwalent to nic innego, jak próba wyliczenia wysokości nakładów, które ktoś musiałby ponieść, by w taki sposób wypromować zarówno piosenkę, jak i artystę.

Jak wyliczył IMM między 15 a 19 maja w prasie, telewizji radiu, internecie i social mediach pojawiło się 4,5 tysiąca materiałów, w których wymieniono piosenkę. Ich szacowana wartość reklamowa to ponad 16 milionów złotych. Jednak największą wartość reklamową miało ponad 2 tysiące artykułów w serwisach internetowych, za które Kazik musiałby zapłacić 12 milionów złotych.

Jak wynika z wyliczeń, z piosenką Kazika mogły zetknąć się nawet… 43 miliony osób. Najwięcej, bo ponad 25 milionów, w portalach internetowych. W mediach społecznościowych 7,7 miliona, w telewizji 6,2 miliona, prasie 3,1 miliona, a w radiu 1,2 miliona odbiorców. Oczywiście w skład odbiorców wliczani są również mieszkańcy innych krajów.

Źródło: Press

Tagi

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button
Close
Close