HandelPaństwoPolskaPrawoTechnologieTelekomunikacja

UOKiK nie odpuszcza. Wszczęło postępowanie przeciwko UPC Polska

Chróstny wszczął postępowanie przeciwko UPC Polska

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny przyjrzy się operatorowi telewizji kablowej UPC Polska. Chróstny wszczął postępowanie przeciwko UPC Polska, które dotyczy możliwości wcześniejszej rezerwacji opłat, wyższych niż wartość umowy, gdy konsument zrezygnuje z usługi przed jej zakończeniem. Konsument poinformował Urząd o działaniach operatora, a treść reklamacji prezentujemy poniżej:

(…) Chciałem rozwiązać wcześniej umowę zawartą z UPC. Po kontakcie telefonicznym dostałem informację że gdybym rozwiązał umowę w sierpniu br. kara wynosi 11 000 zł. Umowa została zawarta w marcu 2021 na 2 lata. Koszt całej umowy to około 3100 zł. (…) Operator w dniu 30 września 2021 r. wyznaczył termin jej rozwiązania na dzień 01 listopada 2021 r. z naliczeniem kary za rozwiązanie umowy przed upływem okresu zobowiązania w wysokości 2085,15 zł. Nadmieniam, że do końca trwania umowy pozostało 7 miesięcy i licząc po 89 zł kwoty opłat kwota zapłaty wynosiłaby niecałe 630 zł. (…)

UOKiK przypomina, że zgodnie z polskim prawem, jeżeli konsument rozwiąże umowę z operatorem telekomunikacyjnym przed jej wygaśnięciem, wówczas operatorowi przysługuje prawo do pobrania opłaty. Prowizja ta nie może jednak przekroczyć przyznanego konsumentowi rabatu, pomniejszonego o okres świadczenia usługi. Wysokość ulgi podana jest w umowie – chodzi o zawarcie umowy na warunkach promocyjnych. Urząd wskazuje, że analiza roszczeń i podpisanych umów pokazują, że UPC Polska może ustalać opłaty za wcześniejsze rozwiązanie umowy, które przekraczają wartość tych umów (łączne opłaty abonamentowe). Przytoczone skargi konsumentów sugerują, że będą oni płacić więcej za rozwiązanie umowy, niż gdyby płacili co miesiąc za usługi UPC.

Czytaj też: Gigantyczna kara dla Santander Consumer Bank! UOKiK nie miał litości

Postępowanie przeciwko UPC Polska wszystko wyjaśni

Postępowanie przeciwko UPC Polska, w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, może zakończyć się nałożeniem na firmę kary do 10 proc. obrotu.

Postępowanie przeciwko UPC Polska wykaże, czy operator UPC Polska zawyża przyznane konsumentom ulgi, które są podstawą wyliczenia opłaty za wypowiedzenie umowy. Ze skarg wynika, że całkowite koszty związane z zerwaniem umowy mogą przewyższać całkowite koszty związane z jej kontynuowaniem. Może to prowadzić do sytuacji, w której konsument zmuszony jest kontynuować usługę z obawy przed niewspółmiernie wysoką opłatą.

– mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

To nie jedyne działania Prezesa UOKiK w tym zakresie. Przeciw Netii i Vectrze toczy się postępowanie wyjaśniające, w ramach którego Urząd sprawdza, czy operatorzy zarezerwowali dla konsumentów koszty rozwiązania umowy, wyższe niż wysokość abonamentu. Prezes UOKiK nie wyklucza działań przeciwko innym podmiotom.

Czytaj też: Krajowy Fundusz Gwarancyjny pod lupą UOKiK i kilku innych instytucji

Źródło: UOKiK

Tagi

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button
Close
Close