Przemysław Czarnek chce jeszcze więcej papieża w szkołach!
Czarnek chce więcej papieża w lekturach
Ministerstwo Edukacji i Nauki skierowało do konsultacji publicznych projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej. Ministerstwo chce zmian w zakresie listy lektur szkolnych. Resort, którym przewodzi minister Przemysław Czarnek, chce dodać do listy lektur dla klas I-III szkoły podstawowej, książkę o młodości Karola Wojtyły.
MEiN proponuje w projekcie usunąć z listy lektur dla klas I-III szkoły podstawowej następujące pozycje:
- Alina Centkiewiczowa i Czesław Centkiewicz “Zaczarowana zagroda”,
- Mira Jaworczakowa “Oto jest Kasia”,
- Leszek Kołakowski ” Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?”
- Marcin Pałasz “Sposób na Elfa”.
Resort, którym przewodzi minister Przemysław Czarnek, proponuje zaś dodanie innych pozycji:
- Dorota Gellner “Wścibscy”,
- Julita Grodek “Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie”,
- Piotr Kordyasz “Lolek. Opowiadania o dzieciństwie Karola Wojtyły” (fragmenty),
- Zofia Kossak-Szczucka “Kłopoty Kacperka góreckiego skrzata”,
- Åsa Lind “Piaskowy Wilk”,
- Aleksandra i Daniel Mizielińscy “Którędy do Yellowstone? Dzika podróż po parkach narodowych”.
Jak przekonuje resort w uzasadnieniu do projektu, dodanie lektur do listy dla najmłodszych uczniów, zaproponowano ze względu na walory wychowawcze. Z kolei, jeśli chodzi o lektury, których usunięcie zaproponowano, uzasadniono to tym, że nie odzwierciedlają zapisanych w podstawie celów dotyczących rozwoju emocjonalnego uczniów.
Czarnek miał odwiedzić szkołę, więc… odesłali niepełnosprawne dzieci
I jeszcze więcej papieża
Czarnek chce również zmian w liście lektur dla klas IV-VI. W projekcie zaproponowano usunięcie z niej pozycji, w której – jako podano w uzasadnieniu – “zastrzeżenia budzi warstwa składniowo-leksykalna języka oraz zawartość merytoryczna (m.in. kreacja świata przedstawionego)”. Chodzi o książkę Rafała Kosika “Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi”, która jest obecnie lekturą obowiązkową. Z kolei w przypadku lektur uzupełniających dla klas IV-VI zaproponowano rezygnację z powieści Karola Maya “Winnetou”, a w klasach VII-VIII rezygnację z książki Nancy H. Kleinbaum “Stowarzyszenie Umarłych Poetów”.
Jednocześnie resort, którym przewodzi minister Przemysław Czarnek, zaproponował rozszerzenie listy lektur uzupełniających dla klas IV-VI o następujące pozycje:
- Carlo Collodi “Pinokio”,
- John Flanagan “Zwiadowcy” Księga 1. “Ruiny Gorlanu”,
- Emilia Kiereś “Rzeka”,
- Zofia Kossak-Szczucka “Topsy i Lupus”,
- Bolesław Leśmian “Klechdy sezamowe”,
- Alan Aleksander Milne “Kubuś Puchatek”,
- Longin Jan Okoń “Tecumseh”,
- Ferdynand Antoni Ossendowski “Słoń Birara”,
- Jacek Podsiadło “Czerwona kartka dla Sprężyny”,
- Louis de Wohl “Posłaniec króla”.
Resort proponuje również przesunięcie z listy lektur obowiązkowych dla klas VII-VIII na listę lektur uzupełniających książki Melchiora Wańkowicza “Ziele na kraterze”. Jak zaznaczono “ze względu na walory literackie (opis niezwykłych więzi rodzinnych, przybliżenie zapomnianego już folkloru ziemiańskiego, a przy tym barwna i przepiękna polszczyzna) zaproponowano, aby utwór ten omawiany był w całości”.
Zaproponowano też przesunięcie z wykazu lektur uzupełniających z klas VII-VIII do wykazu lektur uzupełniających w liceach ogólnokształcących i technikach pozycji “Jan Paweł II, Przekroczyć próg nadziei” (fragmenty).
Proponowane przez MEiN zmiany miałby wejść w życie już od 1 września 2021 r.
Czarnek ogłosił powstanie nowej dziedziny w nauce – biblistyki
Jeśli Czarnek postawił sobie za cel, by młodzież znienawidziła Jana Pawła II i Kościół Katolicki w Polsce, to w sumie dobrze mu idzie.
— Ruch Ośmiu Gwiazd (@RuchOsmiuGwiazd) June 10, 2021
Źródło: RMF24