Kultura i sztukaMarketingMediaPaństwoŚwiat

Gejowska reklama Św. Mikołaja niespodziewanym hitem w Norwegii

Gejowska reklama hitem w Norwegii

Reklamy świąteczne stały się coroczną tradycją, często pojawiają się jako mini-filmy z własną świąteczną historią. Jednak jedna z norweskich reklam, przedstawiająca Świętego Mikołaja, całującego mężczyznę czekającego na niego w domu w Wigilię, stała się zaskakującym hitem w Norwegii. “When Harry meets Santa” to czterominutowa gejowska reklama, stworzona przez norweski państwowy serwis pocztowy Posten.

W reklamie widzimy mężczyznę, który pisze list na Biegun Północny z wiadomością:

Wszystko, czego chcę na święta, to Ty.

Życzenie mężczyzny się spełnia.

Chcieliśmy uczcić 50-lecie zniesienia prawa zakazującego związków między osobami tej samej płci.

– mówi Monica Solberg, dyrektor ds. marketingu Posten.

Reklama została obejrzana w sieci ponad dwa miliony razy.

Skala reakcji trochę nas zaskoczyła. Spodziewaliśmy się reakcji, ale nie w takim stopniu.

Gejowska reklama stała się hitem w Norwegii i w sąsiednich krajach skandynawskich, ale wywołała pewne dyskusje poza regionem. Nie obyło się też bez krytyki i uwag, że to seksualizowanie Świętego Mikołaja lub, że reklama pokazuje, jak Święty Mikołaj zdradza Panią Mikołajową.

TVP nie puściło reklamy YES z lesbijkami. Teraz się grubo tłumaczy

Ogromne zmiany w norweskim społeczeństwie

W wielu częściach świata pomysł świątecznego romansu gejowskiego wzbudziłby kontrowersje. Jednak w krajach skandynawskich gejowska reklama była postrzegana jako ciepła, bożonarodzeniowa opowieść, odzwierciedlająca postępowe podejście Norwegii do praw osób LGBT.

Do 1972 roku homoseksualizm w Norwegii był przestępstwem, a zmiany w nastawieniu wymagały czasu. Norwegowie mogą teraz wzruszyć ramionami na reklamę pokazującą Mikołaja całującego innego mężczyznę, ale gdyby nie jedna aktywistka, wszystko mogłoby być inaczej. Chodzi o Kim Friele, która jest uznawana za pionierkę kampanii na rzecz zmian w prawie dotyczącym osób tej samej płci w 1972 roku, a następnie w prawie o związkach partnerskich, które umożliwiło zawieranie małżeństw przez osoby tej samej płci 21 lat później.

Prowadziła wykłady w szkołach i na uniwersytetach, pojawiając się w mediach i stając się rozpoznawalną twarzą podczas debat publicznych. Podczas swojej kampanii Friele poznała konserwatywną parlamentarzystkę Wenche Lowzow, która stała się miłością jej życia. Choć para ostatecznie zawarła pierwszy w Norwegii cywilny związek partnerski dla osób tej samej płci, ich związek kosztował Lowzow utratę kariery politycznej.

Friele miała tak wielkie znaczenie narodowe, że gdy zmarła w wieku 86 lat w zeszłym miesiącu, wyprawiono jej państwowy pogrzeb, w którym uczestniczyli członkowie norweskiej rodziny królewskiej. Premier Jonas Gahr Store mówił na pogrzebie o “ciepłym, przyjaznym, odważnym i silnym człowieku, który zmienił historię”. Dla wielu Norwegów widok jej trumny przyozdobionej w tęczowe barwy był jeszcze mocniejszym symbolem tego, jak daleko zaszedł kraj, niż gejowska reklama i świąteczny pocałunek Mikołaja z mężczyzną.

Źródło: BBC

 

Tagi

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button
Close
Close