Nauka

Nauka zdalna pogrąży finansowo młode pokolenie? Pesymistyczne badania niemieckiego instytutu

Nauka zdalna może mieć w przyszłości katastrofalne skutki dla młodego pokolenia. Uczniowie tracą wiedzę, wychowawcy nie wspierają dzieci w przedszkolach, pracownicy krótkoterminowi są nieprzeszkoleni. Zdaniem ekonomistów długoterminowe koszty pandemii w Niemczech są niezwykle wysokie.

3,3 biliona euro. Monachijski instytut badań nad gospodarką Ifo obliczył, że właśnie tyle będzie kosztowała Niemców nauka zdalna. Jak wykazały testy, na chwilę obecną e-nauczanie nie jest w stanie zastąpić tradycyjnego modelu.

Ludger Wößmann, ekonomista zajmujący się kwestiami edukacji w Ifo ostrzega  przed konsekwencjami. W przypadku szkół zamkniętych nawet do końca lutego możemy spodziewać się średnio 4,5 proc. straty w dochodach uczniów przez całe życie. Każdy kolejny tydzień zamkniętych szkół to coraz większe pozostawienie młodego pokolenia „w tyle” pod względem ekonomicznym.

Nauka zdalna przyczyną niższych dochodów?

Jak przekonuje Ludger Wößmann, nic w ekonomii edukacyjnej nie jest tak dobrze udokumentowane, jak związek między wykształceniem a dochodami. Gdyby zamykanie szkół trwało nawet do końca lutego – czego nie można wykluczyć ze względu na wysoki wskaźnik infekcji – wynik finansowy byłby utratą 4,5 procent dochodu życiowego uczniów.

Portal 300Gospodarka przytacza przykład Holandii. Coroczne egzaminy końcowe wykazały, że ośmiotygodniowe zamknięcia szkół doprowadziły tam do strat w nauce wynoszących średnio około 20 proc. roku szkolnego.

Z powyższych przykładów jasno wynika, że nauka zdalna jest nie tylko mniej efektywna, ale również może oznaczać gigantyczne kłopoty ekonomiczne dla młodego pokolenia w przyszłości. Polska otworzyła szkoły dla klas 1-3, jednak na chwilę obecną niewiele wiadomo o powrocie do szkół kolejnych klas. Wstępnie najwcześniej 1 lutego uczniowie wrócą do szkół. Ministerstwo Edukacji dalej nie podjęło jednak decyzji.

Niestety, w Polsce w dalszym ciągu nie ma odpowiedniego zaplecza cyfrowego oraz technologicznego do prowadzenia zajęć w taki sposób. To, w jaki sposób szkoły postanowią nadrobić stracony czas, w dalszym ciągu nie jest wiadome. Niektórzy sugerują, że dobrym rozwiązaniem byłoby obniżenie wymagań podczas egzaminów. Takie rozwiązanie ma jednak swoje oczywiste wady.

Jak jednak pokazują niemieckie badania, obecne zamknięcie szkół może okazać się niezwykle kosztowne. I we wcale nie tak dalekiej przyszłości.

Źródło: 300Gospodarka

Tagi

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button
Close
Close