“Greenwashing” w reklamach linii lotniczych
Grupy ekologiczne pozywają holenderskie linie lotnicze KLM, twierdząc, że reklamy promujące inicjatywę firmy na rzecz zrównoważonego rozwoju wprowadzają w błąd. Grupy mówią, że jest to pierwszy pozew, który kwestionuje tak zwany “greenwashing” w przemyśle lotniczym. Grupy ekologiczne nazywają kampanię reklamową “greenwashingiem”, czyli wprowadzającą w błąd próbą sprawienia, by firma wydawała się przyjazna środowisku. Twierdzą, że reklamy KLM i ich program redukcji emisji dwutlenku węgla tworzą fałszywe wrażenie, że ich loty nie pogorszą zmian klimatycznych.
Holenderska grupa Fossielvrij NL – wspierana przez ClientEarth i Reclame.NL – bierze na cel kampanię Fly Responsibly, która została uruchomiona w 2019 roku. Kampania deklarowała, że linia lotnicza “tworzy bardziej zrównoważoną przyszłość” i jest na dobrej drodze do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych do zera netto do 2050 roku. Jednak ekolodzy twierdzą, że reklamy są bardzo mylące. Twierdzą, że plan linii lotniczych dotyczący powrotu do poziomu lotów sprzed pandemii stoi w sprzeczności z najnowszym raportem organu klimatycznego ONZ – Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu – który wzywa do szybkiej redukcji emisji gazów cieplarnianych. Składają pozew na podstawie dyrektywy UE o nieuczciwych praktykach konsumenckich.
Krytycznie oceniamy wszystkie nasze komunikaty dotyczące zrównoważonego rozwoju i z zadowoleniem przyjmujemy wkład od wszystkich naszych interesariuszy. Mamy nadzieję, że wyrok sądu w tej sprawie wyjaśni, jak najlepiej kształtować naszą politykę komunikacyjną.
– powiedział BBC rzecznik KLM Marjan Rozemeijer.
Czytaj też: Brytyjskie firmy będą musiały ujawnić swój wpływ na klimat
Efekt kaskadowy
Jeśli sprawa w Amsterdamie zakończy się sukcesem, KLM będzie musiał wycofać reklamę, zatrzymać wszelkie podobne reklamy w przyszłości i wydać korekty.
Idziemy do sądu, aby zażądać, aby KLM powiedział prawdę o swoim produkcie zależnym od paliw kopalnych. Niekontrolowane latanie jest jednym z najszybszych sposobów na ogrzanie planety. Klienci muszą być informowani i chronieni przed twierdzeniami, które sugerują, że jest inaczej.
– mówi Hiske Arts, działacz Fossielvrij.
Jednak KLM twierdzi, że inicjatywa Fly Responsibly skupia się na “lataniu będącym świadomym wyborem”, nakłaniając ludzi do “zastanowienia się dwa razy przed wejściem na pokład samolotu”. Niektórzy twierdzą, że w sektorach takich jak podróże lotnicze, gdzie nie ma żadnych realistycznych “zielonych” alternatyw, offset węglowy może odgrywać rolę w łagodzeniu skutków zmian klimatycznych. Jednak klimatolodzy zwracają uwagę, że aby offset był skuteczny, posadzone drzewa muszą być utrzymywane przez cały okres ich życia – a to trudno zagwarantować.
Zdaniem prof. Joany Setzer, adiunktki prawa klimatycznego w London School of Economics, sprawa ta może mieć szersze konsekwencje:
Linie lotnicze są zmuszone do pokazania, że coś robią i ogłaszają zobowiązania, ale jest to dla nich nie tylko niewystarczające, ale i niebezpieczne, ponieważ mogą zostać pozwane za wprowadzanie w błąd. Jeśli chodzi o greenwashing”, to jest to stosunkowo łatwa i tania sprawa, w której można zająć się reklamą, jak również komunikacją wokół zobowiązań netto-zero. Jedna sprawa wniesiona i wygrana w danym kraju ma efekt kaskadowy. Linie lotnicze istnieją wszędzie, prawa ochrony konsumentów istnieją wszędzie. Można je łatwo przenieść.
– tłumaczy.
Czytaj też: Energia jądrowa i gazowa włączona do unijnej taksonomii! To ważna decyzja dla Polski
Źródło: BBC
Rząd Japonii wezwał do oszczędzania prądu, bo może zabraknąć