HandelPaństwoŚwiat

Obniżenie VAT-u w Niemczech nie zwiększyło obrotów w handlu!

Obniżenie VAT-u nie spowodowało w lipcu spodziewanego wzrostu obrotów w handlu detalicznym. Występują w nim duże różnice: sprzedaż internetowa kwitnie, a branża odzieżowa przeżywa trudności.

Niemiecki handel detaliczny zarobił w lipcu o 0,3 proc. mniej niż w czerwcu – poinformował Federalny Urząd Statystyczny w Wiesbaden.

Realny spadek zysków handlowców był jeszcze wyższy i wyniósł 0,9 proc. Tymczasem, poproszeni o komentarz przez agencję Reutera niemieccy ekonomiści liczyli się ze wzrostem obrotów handlu rzędu 0,5 proc.

W ramach rządowego planu pomocowego w koronakryzysie, od 1 czerwca obniżono w Niemczech na pół roku VAT z 19 na 16 proc., z myślą ożywienia popytu na rynku wewnętrznym. Wielu handlowców obiecało uwzględnić tą obniżkę w cenach artykułów oferowanych ich klientom. Z danych statystycznych wynika, że ten plan nie powiódł się tak, jak tego oczekiwano.

Jest jeszcze za wcześnie, żeby uznać obniżenie VAT-u za posunięcie nieskuteczne – powiedział ekonomista DZ Banku Michael Holstein, poproszony o skomentowanie zaskakująco negatywnego rozwoju obrotów w handlu w lipcu.

Jego zdaniem “w pozostałych miesiącach tego roku obniżenie tego podatku może jeszcze przynieść spodziewane skutki“.

Niemiecki Związek Handlu Detalicznego (HDE) opowiada się za przedłużeniem okresu, w którym obowiązywać będzie obniżenie VAT-u. Jak oświadczył prezes HDE Stefan Genth, byłoby to “pozytywnym sygnałem dla ożywienia konsumpcji” na rynku, która “jest hamowana wstrzemięźliwą postawą konsumentów w koronakryzysie“. Dlatego, jak podkreślił dalej, tak ważne jest przedłużenie obniżki VAT-u, które “przyniesie wymierne efekty po uporaniu się z pandemią koronawirusa“. Genth przyznał, że w tej chwili obniżenie VAT-u daje poszczególnym branżom handlu detalicznego mniej niż tego oczekiwały.

W ciągu pierwszych siedmiu miesięcy bieżącego roku niemiecki handel detaliczny zwiększył, mimo koronakryzysu, swoje obroty o 3,8 proc. Wzrost ten nie obejmuje jednak wszystkich branż. Na przykład sprzedaż tekstyliów, odzieży, obuwia i wyrobów skórzanych spadła o 27,7 proc., podczas gdy handel internetowy i domy wysyłkowe odnotowały wzrost obrotów o 20,6 proc.

Aktualne dane wskazują, że zwłaszcza handel odzieżowy w dalszym ciągu najbardziej cierpi wskutek spadku obrotów – oświadczył prezes HDE.

Źródło: money.pl

Tagi

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button
Close
Close