HandelPaństwoPolitykaPrawoŚwiat

Amazon ukarany grzywną 886 milionów dolarów za naruszenie RODO

Amazon z ogromną grzywną!

Amazon został ukarany grzywną w wysokości 886,6 mln dolarów za rzekome złamanie przepisów Unii Europejskiej dotyczących ochrony danych. Grzywna została nałożona przez luksemburski organ ochrony danych Commission Nationale pour la Protection des Données (CNPD), który stwierdził, że ​​przetwarzanie danych osobowych przez giganta technologicznego było niezgodne z prawem UE. Przepisy unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO) wymagają od firm uzyskania zgody osób przed wykorzystaniem ich danych osobowych pod groźbą nałożenia wysokich grzywien.

Kara jest następstwem rosnącej kontroli regulacyjnej dużych firm technologicznych z powodu obaw o prywatność i dezinformację, a także skarg niektórych firm, że giganci technologiczni nadużyli swojej pozycji rynkowej. The Wall Street Journal poinformował w czerwcu, że Amazon może zostać ukarany grzywną w wysokości ponad 425 milionów dolarów na mocy prawa Unii Europejskiej dotyczącego prywatności.

Amazon w żadnym wypadku nie jest pierwszą dużą firmą, która naruszyła unijne rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO), ale ta kara jest najwyższa od czasu wejścia w życie ustawy w 2018 r. – i to z bardzo dużym marginesem. Podczas gdy firmy takie jak Google, British Airways, H&M i Marriott Hotels zostały ukarane przez europejskie rządy za naruszenie przepisów, grzywny te sięgały dziesiątek, a nie setek milionów dolarów.

Nie wiadomo jeszcze dokładnie, co zrobił Amazon, aby ściągnąć na siebie tak surową karę. Jednakże zważywszy, że organy krajowe mają na celu uwzględnienie wagi, czasu trwania i charakteru naruszenia przy orzekaniu o ukaraniu, musi ono być szczególnie poważne.

To już pewne! Duda przyznał podwyżki posłom! “Plucie Polakom w twarz”

Amazon będzie się odwoływać

Sprawa pokazuje, że ustawodawstwo ma ostre zęby – i że nawet kraj taki jak Luksemburg, który pod innymi względami jest bardzo przychylny dla międzynarodowych korporacji z USA, jest skłonny do ich zdecydowanego stosowania.

Amazon uważa jednak, że ​​grzywna jest „bezpodstawna” i zamierza się odwoływać od decyzji. Rzeczniczka firmy powiedziała, że „nie doszło do naruszenia danych”.

Uważamy, że decyzja CNPD jest bezpodstawna i zamierzamy energicznie bronić się w tej sprawie. Nie doszło do naruszenia danych i żadne dane klientów nie zostały ujawnione żadnej stronie trzeciej. Te fakty są bezsporne. Decyzja dotycząca sposobu, w jaki pokazujemy klientom odpowiednie reklamy, opiera się na subiektywnych i niesprawdzonych interpretacjach europejskiego prawa dotyczącego prywatności, a proponowana kara jest całkowicie nieproporcjonalna nawet do tej interpretacji.

– przekazano.

W ostatnich latach amerykańscy giganci technologiczni, w tym Amazon, byli oskarżani o „monopolową siłę”, co skłoniło do wezwania do „powstrzymania” tych firm. W listopadzie Komisja Europejska zarzuciła Amazonowi nadużywanie pozycji dominującej w handlu internetowym w celu uzyskania nieuczciwej przewagi nad konkurentami. Tymczasem w maju Amazon wygrał bitwę sądową o 250 mln euro podatków, które nakazano zapłacić Luksemburgowi.

Źródło: BBC

 

Tagi

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button
Close
Close